Petr Lusk po roce znovu vítězem fotografické soutěže Zlaté oko

Jen pár hodin po návratu z Rallye Dakar, kde jako týmový fotograf doprovázel tým KM Racing a pořídil další spoustu nezapomenutelných snímků, převzal Petr Lusk opět prestižní ocenění Zlaté oko 2014 za nejkrásnější motoristickou fotografii roku 2013. V devítileté historii soutěže, která jako obvykle doprovází předávání Zlatých volantů, je Petr teprve druhým českým fotografem, který dokázal prvenství v této anketě obhájit.

Vítězný snímek nese název Ruskou pouští a zobrazuje osobitou a originální scenérii z posledního ročníku Silk Way Rally, kterak skákající Kamaz Dmitrije Sotnikova míjí hromadu kostí ze zvířete, které v astrachaňské poušti položilo svůj život. Život fotografický spojil Petr Lusk s automobilovými soutěžemi – řadu let je oficiálním fotografem na soutěžích rallyového mistrovství světa, poslední rok byl dokonce oficiálním fotografem továrního týmu Škoda a od roku 2009 pravidelně doprovází při dálkových soutěžích tým KM Racing. Jeho fotografie se staly ozdobou hned několika fotografických knih, které KM Racing k Rallye Dakar vydal. Vítězný snímek zdobí dosud poslední publikaci KM Racingu s příhodným názvem “KM, chápeš?”

Dodejme, že Petr byl takto oceněn druhý rok po sobě – v loňském ročníku vyhrál jeho snímek On mě srazil –  rovněž z prostředí Rallye Dakar (ročník 2012), popisující často diskutovaný a emotivní okamžik kolize Stephana Peterhasela s jedním z motocyklistů uprostřed říčního brodu.

Nezbývá než se těšit na publikaci Petrových snímků z Rallye Dakar 2014 a věřme, že z nich vybere další úchvatnou dakarskou kompozici, která zaujme porotce soutěže o Zlaté oko i příští rok. Ocenění Petr převzal z rukou majitele dlouholetého partnera soutěže firmy Foto Škoda Milana Škody v rámci Zlatého večera motoristického sportu, který se konal 21. ledna 2014.

KM Racing Media / Jiří Vintr

Dakar je u konce, Vlasta Vildman dosahuje svého nejlepšího výsledku!

Sice třinácté, ale vůbec ne nešťastné místo v celkovém pořadí si díky konzistentním výkonům v každé etapě bez velkých výkyvů připisuje pilot KM Racingu Vlastimil Vildman. Spolu s navigátorem Martinem Macíkem mladším a mechanikem Michalem Mrkvou jsou jednou ze čtyř českých posádek kamionů, která spatří cíl ve Valparaisu.

Vlasta Vildman si v ročníku, který byl pravděpodobně nejtěžší z těch, co absolvoval, rozhodně však konkurenčně nejnabitější, připisuje své nejlepší umístění na Dakaru. Zároveň má stoprocentní bilanci, co se týká úspěšnosti účastí – jel třikrát (v letech 2011, 2013 a 2014) a pokaždé dokázal soutěž dokončit v první dvacítce.

Poslední etapa byla pro Vlastu kontrastní v porovnání s tm, co se odehrávalo v boji o první místo. Bylo zřejmé, že dvanáctý kamion v pořadí (Hino Teru Sugavary) i nejbližší pronásledovatel jsou výsledkově daleko. Vlasta tedy zvolil opatrnou taktiku “festina lente”, aby nic neponechal náhodě.

“Děkujeme všem, kdo nám fandili, jsme šťastní, že už to máme za sebou. Byl to vážně těžký Dakar, ale podle mě by právě takový měl být! Dnešní etapa byla stejná jako závěrečná minulý rok, takže jsme věděli, co nás vlastně čeká. Vlasta si chtěl udržet své umístění v celkovém pořadí a nedělat z toho na samotný konec drama. Pro mě je to druhý Dakar jako navigátor a druhý dokončený, takže pocity jsou rozhodně radost a nadšení! Že už bych si opravdu zkusil přesednout za volant? Uvidíme,” řekl ještě z kabiny závodního vozu po dojezdu navigátor Martin Macík mladší.

Pozdě večer ještě posádky čekalo slavnostní vyhlášení ve Valparaisu, takže připomeňme, že KM Racing měl na Dakaru tři posádky. Jaroslav Valtr s kamionem č. 513 musel odstoupit už v první polovině kvůli poruše motoru, Josefa Macháčka zradila převodovka jeho buggy. I to je Dakar. Boj o čelo kategorie kamionů byl dramatický do posledního metru a pořadí se ještě dvakrát změnilo v průběhu závěrečné etapy. Nizozemec Gerard de Rooy se nakonec musí spokojit s druhým místem, protože vítězství si hlavně vynikajícím výkonem ve druhé polovině soutěže vydobyl Andrej Karginov s Kamazem.

Připravujeme pro vás další ohlasy a zhodnocení, jakož i vyhlášení výsledků u cílové rampy.

KM Racing Media / Jiří Vintr

Poušť končí, Vildman v klidu uhájil 13. místo celkově

Dvanáctá etapa Dakaru, poslední v Atacamě a zároveň předposlední celkem, sice přinesla drama v boji o celkové prvenství, pro Vlastu Vildmana však znamenala další poctivý zářez na dakarské pažbě. V pohodě a bez problémů dokončil 350kilometrový speciál na 19. místě a v celkové klasifikaci zůstal třináctý, o jednu příčku výše, než bylo jeho nejlepší konečné umístění z Dakaru 2011.

Kruh Atacamy se uzavřel v dunách nad Copiapó, pomyslnou Mekkou Dakaru v Jižní Americe. Ráno na startu v El Salvadoru sice byla typická atacamská mlha, ale odstartovalo se včas. “První polovina speciálky byla kamenitá a místy opravdu hodně rozdrbaná. Šlo o to, neztrácet zbytečnými defekty, a to se naštěstí povedlo,” říká o průběhu zkoušky navigátor Martin Macík mladší. V závěru speciálky se závodníci rozloučili s dunami, a to hned 150 kilometry, které však mnoho zapadnutých nepřinesly. “Bylo to v pohodě, nezapadali jsme, snad jen dvakrát jsme si museli couvnout. Šlo o to, najít správnou cestu správným směrem, kterým se duny daly překonat. Na konci etapy je auto naprosto v pořádku, jen nás nyní čeká 350 kilometrů přesunu po silnici do La Sereny a asi to moc ubíhat nebude,” dodává.

Dvanáctá etapa však nepřinesla rozuzlení v boji o celkové zlato. Zatímco v kategorii motocyklů jsou karty jasně rozdány pro Comu, mezi automobily se Petehansel vzepřel týmový příkazům a zaútočil, odsunul Romu o 26 sekund na druhé místo. Byl by to nejtěsnější rozdíl pro vítěze v cíli Dakaru v historii. Mezi kamiony stáhl Gerard de Rooy Karginova o 31 sekund a jeho naděje stále žije.

O to všechno se bude bojovat v poslední speciálce Dakaru 2014. nebude to žádná závěrečná procházka, ale pořádně ostrý šotolinový test. Nebezpečí bude číhat nejen v podobě strží okolo cest, ale i celkovým členitým terénem a kaktusy, jejichž trny jsou hrozbou pro pneumatiky. ještě stále se může stát cokoliv, vedoucí trucker Karginov o tom ví své, vždyť loni právě v poslední speciálce přišel o celkové druhé místo po defektu, který dojížděl do cíle na prázdném kole. Úloha Vlasty Vildmana bude odlišná – náskok dvanáctého v pořadí Teruhita Sugavary poměrně dostatečný, ale i odstup pronásledovatelů je citelný – zkrátka nutná je etapa bez problémů, aby se hořovický pilot KM Racingu mohl v neděli i napotřetí úspěšně postavit na dakarskou cílovou rampu.

KM Racing Media / Jiří Vintr