Randýsek přivezl první místo!

Pilot KM Racingu na Intercontinental rally důkladně otestoval jednomístnou buginu. Vydržela 5500 afrických kilometrů

Cenného výsledku dosáhl na poloamatérské pouštní Intercontinental rally člen KM Racingu Dušan Randýsek, který v jednomístné bugině Arctic Cat wildcat zvítězil v kategorii pro vozidla UTV. Třináctietapová soutěž odstartovala 20. ledna ve španělské Almerii a skončila 2. února legendárním epilogem kolem Růžového jezera v senegalském Dakaru. Účastníci se museli vypořádat se skalnatými stezkami v pohoří Atlas, níže položenými savanami i saharskými pustinami a dunami.

Vozidlo Dušana Randýska, které je osazeno motorem o obsahu 1050 ccm, má náhon na čtyři kola a bez paliva váží 750 kilogramů, nabízí levnější alternativu plnohodnotného závodění. Je ovšem třeba zmínit, že jezdec z Hranic na Moravě získal první místo tak, že v kategorii startoval sám. V absolutním automobilovém pořadí skončil devátý. „Historie se nebude ptát, jak se výsledek zrodil, každopádně bylo odvážné vydat se s takovým vozítkem na dvoutýdenní soutěž. Stroj zvládl takřka dakarskou dávku o délce 5500 kilometrů, z čehož minimálně šedesát procent představovaly rychlostní zkoušky,“ vyprávěl krátce po návratu z Dakaru Randýsek.

„Po loňském titulu vicemistra Evropy v terénních soutěžích Baja pro vozidla kategorie UTV a domácím triumfu v maratonech, jsem měl motivaci naučit buginku jezdit i dálkové soutěže. V pouštním terénu se totiž jedná o úplně jinou disciplínu,“ pokračoval bývalý trojnásobný účastník Rallye Dakar na motocyklu, který při Intercontinental rally spoléhal na podporu, zázemí a asistenci kolegů z Vype Racing Teamu.

„Celou Intercontinental rally jsme pojali jako jeden velký test. Důležité bylo, že se auto v prvních třech etapách nerozsypalo, jak možná někdo očekával. Neusilovali jsme o umístění, snažil jsem se na doraz odzkoušet všechny komponenty, abychom poznali, kde se nachází poločas rozpadu,“ povídal. „Například tlumič se zlomil hned v první etapě, tak jsem ho nahradil vhodnou tyčkou a jelo se dál. Prostě jsme sbírali zkušenosti na úkor závodu a při tom se potvrdila spolehlivost buginy. Jsem rád, že jsme nemuseli řešit problémy, které by pramenily z toho, že najela hodně kilometrů.“

Dvaačtyřicetiletý pilot měl největší radost měl z toho, jakým způsobem v Mauritánii překonával duny. „Nebylo kam spěchat, bylo mi jedno, jestli budu celkově osmý nebo desátý, a tak jsem si jich užil dosyta. Hendikepem je zatím koncová rychlost. Do budoucnosti na ní musím zapracovat, jinak by bugina nebyla na větších závodech konkurenceschopná. Dostanu se maximálně na sto dvacet, ale potřeboval bych jet aspoň o dvacet víc. To by měl umožnit variátor, který pro mě mají připravit firmy Arctic Cat a STM. Pokud se stroj se podaří zrychlit, budu zvažovat účast na příštím ročníku Rallye Dakar,“ konstatoval Randýsek.

V Africe absolvoval od přechodu z motocyklů zatím nejdelší soutěž. „Zvládal jsem to dobře. Zásluhu na tom má výborné odpružení a šikovně vymyšlený posez. Díky tomu to byla velká pohoda. Auto se dobře ovládá a je bezpečné. Musím přiznat, že jsem byl překvapený, že jsem nebyl z ježdění moc fyzicky zničenej. Opakem je ale psychická zátěž, protože navigační chyba se v bugině napravuje hůř než na motorce. Výsledek měl ohlas i u soupeřů, kteří zkoumali, na čem jedu a divili se, že v nákladech jsem oproti jejich technice na třetině,“ dodal.

KM Racing Media / min

Silk Way Rally se v roce 2014 protáhne až do Kazachstánu!

Ještě delší a těžší než v minulých letech slibují ruští pořadatelé tradiční letní Silk Way Rally. Na trase mezi moskevským Rudým náměstím a jihoruskou Astrachaní budou muset závodníci překonat 5000 kilometrů celkové délky závodu a na nich přes 3500 kilometrů speciálních zkoušek.

Závod, který se bude konat v termínu od 4. do 12. července 2014, se z Moskvy nevydá přímo na jih, ale na východ. Projede Tatarstánem (jeho volba je jasná, je domovinou vozů Kamaz) a v jedné z etap zavítá i do Kazaně (tam mimochodem startoval hned první ročník Silk Way Rally v roce 2009, i za účasti KM Racingu  a jmenovitě otce i syna Macíkových v jedné kabině společně s Pepíkem Kalinou). Poté se soutěž dostane do stepí Kazachstánu, kde je slibována i jedna okružní loop etapa. Přes tok řeky Volhy se pak dostanou zpátky do Volgogradu a projedou to “nejvýživnější” z písečných úseků nejen u tohoto města, ale zejména pak v píscích u Astrachaně.

“Je jasné, že Silk Way Rally je jedním z nejdůležitějších závodních podniků svého druhu. Kromě sportovní hodnoty výsledku jde také o neocenitelnou prověrku lidí a techniky na poloviční cestě vstříc nového ročníku Dakaru. KM Racing rozhodně nechce na této rallye chybět. V jaké podobě, s jakými vozy a posádkami, to bude předmětem následujícího vývoje, který celý tým čeká, a naši příznivci o tom budou průběžně informováni,” řekl šéf týmu Martin Macík

Dodejme, že při posledním ročníku náročné rallye obsadily vozy KM Racingu páté (Jarda Valtr) resp. sedmé (Vlasta Vildman) místo, což znamenalo nejlepší výsledek českých účastníků.

KM Racing Media / Jiří Vintr

DAKARská výzva KM Racingu!

Tým při jihoamerickém vystoupení nezklamal. Stájový boss vidí vystoupení techniky a posádek padesát na padesát
Od skončení letošní Rallye Dakar ještě neuběhlo příliš času, ale už teď je třeba přemýšlet o budoucnosti. To si dobře uvědomuje šéf týmu KM Racing Martin Macík starší (na snímku), který potenciálním zájemcům nabízí na příští ročník nejnáročnějšího motoristického maratonu k pronajmutí kamiony Liaz. Doslova vyzývá: Jestli chcete jet Dakar, tak neváhejte a pojďte to dát s námi dohromady! Zároveň se stájový boss ohlíží za lednovým vystoupením tří vozidel v žlutočerné kombinaci a jejich posádek při nekompromisní pouštní soutěži napříč Jižní Amerikou.

Jak hodnotíš dakarské vystoupení KM Racingu? 

Když to vezmu procentuálně, tak jsme byli úspěšní na třiatřicet procent, protože ze tří posádek dojela do cíle jedna. Pokud vezmeme v úvahu, že liazka Jardy Valtra skončila v první polovině a bugina Pepy Macháčka ve druhé části Dakaru, tak to zhruba odpovídá průměru celého závodního pole, protože letos odpadávalo velké množství účastníků. Zjednodušeně vidím naše vystoupení asi padesát na padesát. Jsem spokojený s tím, že se nikomu nic nestalo, a kromě odtažení Jardova nepojízdného kamionu jsme nemuseli řešit žádný zásadní problém. 

Co říkáš výkonům pilotů? 

Myslím, že předvedli výkony v rámci svých možností. Vidím to tak, že nikdo nepřekvapil, ale ani nezklamal. Vlasta Vildman jel svůj solidní průměr, s kterým jsme počítali. Kdyby se na jeho posádku víc usmálo štěstí, mohla se dostat až do elitní desítky. Třinácté místo je každopádně úspěch. U Jardy je odpadnutí veliká škoda, ambice byly velké, motivace také, ale teprve se uvidí, zda mu to vydrží do dalšího ročníku a nezatrpkne. Machus může považovat svou premiérovou účast s buginou za pozitivní. Povedlo se mu otestovat jak techniku, tak i fungování s týmem a spolujezdcem. Jel docela slušně, i když se musel od začátku vypořádávat s technickými problémy. 

Co můžeš říct o technice? 
Na to budu kompetentní odpovídat až se nám auta vrátí z trajektu domů. V této chvíli už ale přemýšlíme o budoucnosti. Momentálně máme rozestavěný třetí kamion, který by se měl letos zapojit do našeho programu. Zároveň si uvědomuji, že KM Racing může v budoucnosti jít cestou bugin. Vedle toho připravuji jedno překvapení, které by se mohlo zrealizovat někdy v dubnu nebo květnu. 

V květnu se budou také podávat přihlášky na Rallye Dakar 2015. Máš už představu, kolik jich KM Racing do Paříže odešle? 
Kdybych v této chvíli přišel s nějakými prognózami nebo přáními, mohl bych to zakřiknout, protože se nemusejí vyplnit. Teď na začátku února je brzo, ale představu mám. 

Vlasta Vildman jel svůj poslední Dakar, budoucnost Jardy Valtra je nejistá. Jsi už ve výhledech tak daleko, aby jsi hledal vhodné adepty, kteří by mohli usednout za volant kamionů? 

S Vlastou jsme měli domluvený projekt na tři dakarské účasti, a ty se naplnily. S Jardou proběhnou o budoucnosti jednání. Je to otázka peněz, chutě pokračovat, nebo třeba jestli letos nejezdit menší závody. Témat na diskusi je víc. Co se týká obsazení vlastně tří liazů – ke stávající dvojici přibude zatím rozpracovaný Franta – tak mám představu, jen ji naplnit. Kromě Jardy budeme jednat i s dalšími potenciálními kandidáty, aby se kamiony mohly pronajímat. Když bude mít někdo zájem jet, jsem tomu otevřený, máme jeden kamion volný. 

Jak reálná je varianta, že by jeden z kamionů řídil Martin Macík junior, který dosud jezdil s Vlastou Vildmanem jako navigátor? 
Co se týká Matesova působení, tak v této chvíli můžu být těžko nějak konkrétní, nebo něco předjímat. V úvahu připadá docela dost variant a nechávám je všechny otevřené. Bude hodně záležet, jestli objevíme vhodné jezdce, kteří si budou chtít auta pronajmout. 

KM Racing Media / min