Mrvka potřebuje naladit motor!

Jezdec stáje KM Racing drží po šestém dílu kartcrossového seriálu MASCOM Cup 2014 průběžnou čtvrtou příčku

Motor buginy Jakuba Mrvky nepodával v šestém pokračování kartcrossového šampionátu  MASCOM Cup 2014 v Poříčí nad Sázavou optimální výkon. Výsledkem byla ve finále osmá příčka, která však nic nezměnila na celkové čtvrté pozici v mistrovském seriálu. Tým bude před dalším závodem usilovně pracovat hlavně na zlepšení výkonu agregátu Honda.

„Soupeřům jsem nestačil, musíme s tím něco udělat. Zatímco ostatní kluci se rozzávodili a jsou rychlí, mně vadne výkon. Celý víkend jsem se s tím pral,“ vykládal Jakub Mrvka, který zažil i neobvyklou situaci, když mu v první rozjížďce přistála na střeše buggy jednoho soupeře. „Nic vážného se nestalo, akorát se opakoval start,“ konstatoval.

Měřené tréninky a kvalifikační jízdy pasovaly devětadvacetiletého závodníka do třetí řady. „Z toho nejde moc vymyslet. Povedlo se mi ovšem solidně odstartovat a jel jsem kolem pátého místa. Jenže při zbrzdění v jedné zatáčce mě tři kluci předjeli. Pak jsem se s jedním honil, nemohl jsem se před něj dlouho a nakonec se mi to povedlo až v předposledním kole. Na líp to už ale nešlo,“ krčil rameny sedlčanský závodník.

„Pozitivní aspoň je, že jsem zůstal na čtvrté místě. Teď boduje velký počet jezdců, na třetího mám ztrátu jen dva body,“ pokračoval. „Bugina teď půjde na brzdu, bude se muset naladit i podvozek, ale největší práce bude s motorem Honda. Je potřeba na něm udělat nějakou změnu, jízda nemá šmrnc, jaký je pro kartcross potřeba. Naštěstí máme do dalšího závodu skoro měsíční pauzu, takže na vyladění a vyzkoušení je relativně dost času,“ dodal.

Šanci předvést se v lepším světle bude mít Jakub Mrvka 20. července v Sedlčanech, kde bude mít kartcrossový seriál sedmou zastávku.

KM Racing Media / min

KM Racing na náměstí a na letišti!

Členové týmu mohli porovnat, jaký je rozdíl v přetížení v akrobatickém letadle a závodním kamionu

Nejen závodění patří do programu týmu KM Racing. O uplynulém víkendu se jeho členové zúčastnili dvou příjemných akcí, na nichž si motorističtí fanoušci, ale i lidé, co se o vytrvalostní soutěže zpravidla nezajímají, mohli zblízka prohlédnout techniku sedlčanské stáje a seznámit s těmi, kteří ji ovládají.

První zastavení se odehrálo v sobotu na známé domácí půdě – na sedlčanském náměstí, kde se konaly tradiční slavnosti ROSA. Na nich se ostatně dakarská stáj představuje každoročně.

„Spolu s automobilovými a motocyklovými veterány, s nimiž jejich majitelé přijeli v hojném počtu, jsme obsadili celé náměstí. Během dopoledních hodin dorazilo několik stovek fanoušků, a ti se mohli kochat naleštěnými stroji,“ vyprávěl týmový šéf Martin Macík starší.

V neděli se KM Racing přemístil do Chotěboře, kde se na místním letišti konala populární AirShow. Vedle takřka kompletního strojového parku týmu mělo přes 4500 návštěvníků možnost prohlédnout si nejrůznější letouny. Jak z historie, tak i ty současné a jejich piloti divákům předvedli nejnovější akrobatické sestavy.

„Na tuto akci jsme se opravdu těšili. Nejen proto, že jsme se představili téměř v plné síle, ale i z toho důvodu, že jsme měli možnost letu ve dvoumístném akrobatickém letadle. Mohli jsme tak porovnat síly, které na člověka působí v kokpitu letadla, a to je přece jen něco jiného, než na co jsme zvyklí z kabiny kamionu,“ líčil nový pilot závodního Liazu Martin Macík mladší.

Členové KM Racingu na obou akcích rozdávali autogramy a plakáty a děti si z jejich vozidel udělaly dokonalou prolézačku.

KM Racing Media / min

Řízení je mnohem náročnější než navigace!

říká po tuniském testování Martin Macík mladší, který se stal pilotem mladé kamionové posádky KM Racingu

Tým KM Racing na každoročním testovacím kempu v tuniské poušti představil novou posádku kamionu Liaz. Sestava se skládá z Martina Macíka mladšího, Mariana Orlického a Jakuba Firsta. Při bližším zkoumání jednotlivých účastníků sice vychází najevo, že First už startoval ve třech ročnících Rallye Dakar v roli mechanika a Macík na dvou na postu navigátora. Ten se ale nyní posouvá na místo řidiče, takže nové je skoro všechno.

„Asi nikoho nepřekvapím tím, že sednout za volant byl můj sen. Chtěl bych jet Dakar, ale vím, co to obnáší práce, peněz, úsilí a odříkání. V této chvíli není vůbec jisté, jestli nadcházející ročník pojedeme. Bude záležet, jak dopadnou další testy, starty v menších evropských i afrických soutěžích a v neposlední řadě i na tom, jak se v nich osvědčí naše mladá sestava,“ říkal syn týmového šéfa.

V okolí tuniské oázy Ksar Ghillane najezdila nově složená posádka na přelomu května a června dva tisíce kvalitních kilometrů. „Nevypadalo to špatně, jezdili docela rychle, ale samozřejmě se nemůžeme opřít o zkušenosti. Proto musíme být zatím opatrnější, nevíme, co přesně si můžeme dovolit. Snadno se můžeme dopustit chyby, na druhou stranu je naší předností mládí. Potřebujeme se ale hodně učit, a to nám umožní týmový projekt, který bude trvat tři roky,“ nastínil budoucnost Macík.

Vedle sebe chtěl mít svého vrstevníka

„Mám za sebou dva Dakary i starty na Silk Way Rally, ale nikdy jsem neřídil. Hodně jsem toho viděl, ale před velkými soutěžemi mám přirozeně respekt,“ pokračoval. „Roli pilota jsem si teď v Tunisku vyzkoušel a pochopil, že řízení je několikanásobně náročnější než sedět vedle. Vím, že mám před sebou strašně moc práce. Troufám si říct, že mám hodně dobrou fyzičku, ale i v tomto ohledu budu muset přidat. Jde totiž o to, aby mi ve druhé polovině Dakaru nedocházely síly a kvůli tomu nedošlo k chybám,“ upozornil pětadvacetiletý jezdec.

Pouštní soustředění využil i k tomu, že se svými kolegy z liazky běhal, plaval a cvičil. Úplně novým jménem v sestavě posádky je na místě navigátora Marian Orlický. „Řešili jsme, s kým jezdit a moc možností se nerýsovalo. Proto jsme se rozhodli najít si svého navigátora. Za důležité jsem považoval, aby to byl můj vrstevník a člověk, s nímž se znám. Tyhle předpoklady Marian splňuje. Známe se asi čtrnáct let, chodili jsme spolu na střední školu,“ vysvětloval Macík.

„V Tunisku se ukázalo, že Marian v kabině kamionu fyzicky vydrží. Druhou zatěžkávací zkouškou pro něj bude navigování na soutěžích. Zvládnout by to měl, protože není žádná horká hlava, má smysl pro orientaci a nad každou situací přemýšlí. Chce to používat selský rozum. Navíc není v KM Racingu zase tak úplným nováčkem, protože s námi už dva roky spolupracuje. Jako studující strojař se podílí na vývoji auta a nejeden komponent v Liazu je jeho dílem. Pobývá často v dílně a vzhledem k tomu, že studuje materiálovou technologii, řeší hlavně problémy s použitím materiálů,“ dodal.

K nové kamionové posádce se vyjádřil i stájový boss Martin Macík starší. „Jsou to mladí a perspektivní kluci. V Tunisku udělali pořádný kus práce. Mates jako bývalý navigátor zaučuje Mariana, a ten má chuť se do toho dostat. Pozitivní je, že na to všichni mají fyzicky, negativum je naopak nedostatek zkušeností, ale ty přijdou časem, nechceme zázraky,“ poznamenal.

KM Racing Media / min

KM Racing sází na mladou krev!

Sedlčanská stáj testovala na tradičním soustředění v Tunisku techniku a nové posádky. Jízdy přibrzdila pouštní bouře

Příklon k mladým a zatím méně známým tvářím, jejichž devízou je perspektiva do budoucnosti. Tak se dá pojmenovat cesta, na jakou se vydává tým KM Racing, který se minulý týden vrátil z dvoutýdenního testování v tuniské poušti. V okolí oázy Ksar Ghillane nalezli členové stáje tradičně skvělé podmínky, ale poznali i drsnou saharskou bouři, která jim nedovolila čtyři dny vyjet. Nedílnou součástí programu byly „seznamovačky“ hostů stáje s podmínkami, jaké panují při maratonských soutěžích.

Prioritou kempu však bylo pochopitelně testování vylepšené techniky a zároveň i nováčků, kteří získávali první ostruhy v náročných pouštních podmínkách. „Jezdili jsme v podstatě týden v jednom tahu, další program ale ovlivnilo mizerné počasí. Přepadla nás taková bouřka, že pouští tekla voda jako při povodních a smetla i silnice,“ začal své vyprávění šéf KM Racingu Martin Macík starší.

Posádka kamionu Liaz ve složení Martin Macík mladší, Marian Orlický, Jakub First najezdila skoro dva tisíce závodních kilometrů. U buginy Optimus šlo hlavně o test nové posádky Jakub Knoll, Jakub First. V případě možné startovní kolize obou vozů by Kubu Firsta v bugině nahradil jiný mechanik KM Racingu. „V podstatě jsme všechno odzkoušeli. Úspěch odpovídal tomu, co jsme do Ksar Ghillane přivezli. Testovali jsme brzdy a nastavení podvozku, protože do bývalé buggy Pepy Macháčka usedl jiný pilot, který se musel hlavně seznamovat s novou technikou,“ říkal bývalý úspěšný kamionový pilot.

Cílem je výchova nové generace

Obě posádky považuje za týmově primární i vzhledem k jejich věku. „Jsou to všechno kluci od třiadvaceti do šestadvaceti let. Je to úplně jiná generace a úspěchy se mohou dostavit tak v horizontu tří let. Dřív určitě ne,“ pokračoval. „Uvidí se, jak nám to půjde a jestli bude tento projekt úspěšný. Bezesporu sázíme na mladou krev. Tito lidé jsou v naprosté pohodě, mají chuť se učit a už teď jedou hodně rychle. Samozřejmě mají malé zkušenosti s maratonskými soutěžemi,“ nezastíral týmový boss.

„Mladé pušky“ nyní čeká účast v soutěžích mistrovství Evropy Baja. „Mechanici nejprve rozeberou kamion a buginu a připraví je na letošní sezonu, v níž by se posádky měly představit minimálně ve třech startech. Až později přijdou na řadu větší závody a navigační soutěže. To je ale už výhled do příští sezony. V roce 2016 bychom mohli zkusit Silk Way Rally,“ naznačil Macík.

Ve žlutočerných barvách bude nadále startovat Josef Macháček, který Buggy Optimus prodal KM Racingu a pořídil si jinou techniku, kterou v tunisské poušti podrobil zatěžkávací zkoušce. S  veteránem Josefem Kalinou se počítá do dalšího liazu, který by si měl pronajmout klientský pilot. „Pepíkova role spočívá v tom, že by mu jako zkušený navigátor měl vysvětlit všechno potřebné a důležité a vytáhnout ho třeba k dakarskému startu,“ prohlásil Macík s tím, že KM Racing je schopný postavit pro zájemce rentové kamiony i buginy.

„V hlavě teď máme nejbližší závody. Rallye Dakar je nejdražší. KM Racing v něm nyní nehodlá dominovat, ale chce si ve svém programu vychovat mladou generaci posádek, která by se k Dakaru jednou probojovala a byl to pro ní určitý vrchol,“ dodal.

KM Racing Media / min

Mrvka se posunul na celkové 4. místo!

Jezdec KM Racingu bojoval v pátém dílu kartcrossového šampionátu v Přerovské rokli hlavně s prašnou tratí

Jakub Mrvka zaznamenal v pátém pokračování kartcrossového seriálu MASCOM Cup 2014 v Přerově posun v celkovém pořadí. Bugina v barvách KM Racingu byla sice na klasické autokrosové trati v cíli odmávnuta na osmém místě, ale kvůli výpadku soupeře se sedlčanský závodník posunul v průběžném pořadí těsně za vedoucí trojici.

Šestnáct startujících se muselo v neděli 8. června vypořádat jednak s tropickým vedrem a následkem toho i s oblaky prachu, která jim v Přerovské rokli znesnadňovala výhled. Jakub Mrvka dojel v měřeném tréninku čtvrtý. V první rozjížďce byl pátý, i když uvařil motor, protože mu shořela chladící vrtule, ve druhé šestý a ve třetí po srážce se soupeřem znovu pátý. 

„Do finále jsem šel z třetí řady vlevo. Organizátoři trať pokropili, ale protože se start opakoval, voda se mezitím v horku vypařila, a při závodě jsme kvůli prachu skoro nic neviděli. Nedohlíd jsem ani na špičku kartu, úplná tragédie a bída. Pořadatelé podle mě ani nemohli pořádně vidět, v jakém jsme dojížděli pořadí,“ popisoval podmínky Kuba Mrvka. 

„Snažil jsem se protáhnout dopředu, ale v těch oblacích prachu se nedalo dobře orientovat. Dostal jsem taky ránu zezadu a ten kluk mi pak říkal, že jsem nebyl vůbec vidět,“ pokračoval. „Jediným plus je posun na čtvrté místo průběžného pořadí, protože Jirka Havelka nemohl po karambolu v rozjížďce nastoupit do finále. Takže všechno špatný bylo nakonec k něčemu dobrý,“ ulevil si devětadvacetiletý pilot. 

Další závod MASCOM Cupu čeká Jakuba Mrvku 22. června v Poříčí nad Sázavou.

KM Racing Media / min

Mrvka dojel čtvrtý!

Jezdec KM Racingu skončil ve čtvrtém dílu kartcrossového šampionátu v sedlčanské Kotlině těsně pod stupni vítězů

Kartcrossový seriál MASCOM Cup 2014 pokračoval v neděli prvního června na rallyecrossové trati v sedlčanské Kotlině. Domácí závodník Jakub Mrvka dojel se svou buggy v barvách KM Racingu čtvrtý a po dvou nepříliš povedených vystoupeních mohl být se svým výsledkem spokojený.

Na základě měřených tréninků a tří dramatických rozjížděk stál Jakub Mrvka na roštu v první čtyřčlenné řadě. „Po úvodní zatáčce jsem byl pátý, ale když po dvou kolech došlo ke karambolu, pořadatelé se rozhodli start zopakovat. Na druhý pokus jsem vyrazil o něco lépe a jel druhý. Pozici jsem ale neudržel a klesl na pátou pozici. Jenže v závěru jsem zabojoval a jednoho soupeře předjel. Třetího v pořadí jsem natěsno stíhal až do cíle. Doslova jsem ho tlačil před sebou,“ popisoval závod sedlčanský jezdec.

„Bylo tam hodně ran, pole bylo značně vyrovnané, a tak jsem se čtvrtým místem spokojený. Hlavně proto, že jsem dva předchozí závody nedojel,“ pokračoval Mrvka, který je po čtyřech podnicích desetidílného seriálu na pátém místě. 

Kartcrossový šampionát pokračuje hned následující druhý červnový víkend na klasické autokrosové trati v Přerově. „Celý týden budeme na bugině dělat, protože při přechodu z rallyecrossové na autokrosovou trať se musí předělat nastavení podvozku, tlumení a vyměnit pneumatiky,“ vysvětlil devětadvacetiletý závodník, který loni získal titul vicemistra. 

„Budu se snažit postoupit o nějaký stupínek výš, ale nebude to snadné, protože proti loňsku se startovní pole vyrovnalo a přibylo kvalitních a rychlých soupeřů. Nic ale není ztraceno, do konce šampionátu zbývá ještě šest závodů, v nichž se dá získat hodně bodů,“ dodal Kuba Mrvka.

KM Racing Media / min