Na domácí trati na bedně!

Jezdec KM Racingu Jakub Mrvka vystoupil v sedmém dílu kartcrossového MASCOM Cupu na bronzový stupínek

Sedlčanská Kotlina byla o víkendu dějištěm sedmého pokračování kartcrossového seriálu MASCOM Cup 2014 a na domácí trati se v rallycrossovém klání výborně držel Jakub Mrvka. Po delší době byl pilot stáje KM Racing spokojený. Jeho bugina totiž správně fungovala a výsledkem byla výborná třetí příčka.

Během měsíční pauzy od posledního závodu v Poříčí nad Sázavou se mechanici Mrvkova týmu postarali o přeladění podvozku. V Sedlčanech to bylo znát a devětadvacetiletý jezdec si změnu pochvaloval. Od měřených tréninků přes kvalifikační jízdy se pohyboval mezi nejlepšími a díky celkově třetímu místu startoval ve finále z první řady.

„Ve čtyřčlenné lajně jsem stál třetí zprava a na výbornou se mi povedl start. Motor Honda teď vypadá super a díky tomu jsem se nějaký čas držel na první pozici. Pak jsem se ale trochu propadl, pozávodil mě Ondra Šlechta a potom ještě celkový vítěz závodu Honza Kuneš. Třetí místo se mi ale po velkém boji s lídrem seriálu Jirkou Rezkem podařilo udržet až do cíle,“ popisoval průběh finálové jízdy Jakub Mrvka.

„S tímto výsledkem jsem ohromně spokojený, protože to bylo hodně vydřený. Vystoupit na bednu je vždycky velký úspěch a třešničkou na dortu bylo, že se mi to povedlo doma,“ pokračoval. „Dalším důvodem je spokojenosti je to, že jsem poskočil na průběžnou třetí příčku.“

Za dva týdny se kartcrossový seriál do sedlčanské Kotliny opět vrátí, ale MASCOM Cup tam bude tentokrát pokračovat autokrosovým závodem.

KM Racing Media / min

Z premiéry se čtvrtým místem

Mladá posádka KM Racingu je spokojená, že na Baja Aragon důkladně otestovala kamion Liaz i sama sebe

Shodný program jako v sobotu čekal závěrečný den na víkendové Baja Aragon posádku Martin Macík mladší, Marian Orlický a Jakub First. V okolí španělského města Teruel však trojici v kabině liazky opustilo štěstí. Češi v podniku Světového poháru FIA v rally Cross Country a ve své soutěžní premiéře klesli kvůli technické závadě z druhého místa na konečnou čtvrtou příčku.

Nejdřív 110 kilometrů a pak dvojnásobná porce. Takový program měli před sebou účastníci nedělního klání při Baja Aragon. Sestava KM Racingu figurovala po sobotě navzdory dvěma defektům na nadějném druhém místě, jenže nedělní účinkování pro ní skončilo předčasně.

„Ze začátku to nevypadalo špatně, ale po jedné chybě jsme klesli na třetí příčku. V pasáži, kde jsme byli v sobotu rychlí a kde jsem si věřil, jsem chtěl zrychlit a vrátit se na druhé místo. Bohužel nám ale nevydržela technika, potýkali jsme se s tlumením vozu. Nějakou dobu jsme s tím zkoušeli jet, ale pak jsme se rozhodli neriskovat naše zdraví a další poškození vozu a raději se vrátili do bivaku. Tam jsme dostali nějaký čas, který nás odsunul na čtvrtou pozici,“ vyprávěl řidič kamionu Liaz Martin Macík.

Vítězem Baja Aragon se tak stal Kazachstánec Artur Ardavičus před Španělem Pepem Vila Rokou a Nizozemcem Tonem van Gerugtenem. Čtvrté místo není pro sestavu sedlčanské stáje v soutěžní premiéře vůbec špatné, víc si ale mladá posádka cení toho, že důkladně otestovala auto i sama sebe.

„Teď víme na čem jsme, co si můžeme dovolit a čeho jsme schopní. Pro mě to byl super trénink. Víme, kde se můžeme zlepšovat, a poznatky ze Španělska se nám budou velice dobře hodit v srpnu při dalším závodě, kterým bude Hungarian Baja,“ pokračoval Mates. „Svým způsobem je dobře, že se technický problém objevil už teď a můžeme ho v klidu analyzovat a odstranit, než kdyby nás potkal na nějaké větší soutěži,“ dodal pilot.

KM Racing Media / min

V polovině je kamion Liaz druhý

Premiéra mladé posádky KM Racingu probíhá bez větších problémů, na Baja Aragon ji přibrzdily jen dva defekty

Posádce Martin Macík mladší, Marian Orlický a Jakub First to ve Španělsku na Baja Aragon šlape. Trojice KM Racingu v kabině kamionu Liaz je při své ostré premiéře v polovině víkendové soutěže na druhém místě a získává první ostruhy v souboji s ostřílenými soupeři.

Do podniku Světového poháru FIA v rally Cross Country vstoupili členové sedlčanské stáje na výbornou. O deset sekund vyhráli v pátek šestikilometrový prolog, ale skutečná zkouška ohněm je čekala v sobotu, kdy byly na programu dvě etapy – úvodní měřila 110 kilometrů a druhá 220.

„První etapa byla technická a hodně kamenitá. Musím říct, že takhle jsem si nezařadil a nezakroutil volantem už hodně dlouho. Nicméně na čtrnáctém kilometru se nám podařilo udělat gumu. Bohužel přesně vím, jaký kámen jsem trefil. Výměnu máme dobře zmáknutou, ale rychleji než za osm minut se to stihnout nedá. Za tu dobu nás všichni soupeři předjeli a museli jsme dohánět ztrátu,“ vyprávěl v sobotu večer v bivaku Mates.

Kromě nejzkušenějších soupeřů, kterými jsou elitní piloti z Rallye Dakar Španěl Pep Vila Roca na iveku a Kazachstánec Artur Ardavičus s tatrou, dokázali Češi manko zlikvidovat. „Po první etapě jsme na ně ztráceli osm minut. Ve druhé nás opět čekaly kameny, i když se dalo jet o poznání rychleji. Museli jsme zvládnout několik trialových pasáží a průjezdů přes řečiště,“ pokračoval řidič liazky.

„Taková jízda se mi líbila, byl jsem čím dál rychlejší a opravdu jsem si to za volantem užíval. Jenže na čtyřiasedmdesátém kilometru přišel druhý defekt. To byla smůla, protože jsme se mezitím dotáhli i na Pepa i Artura. Museli jsme pak znovu útočit, ale v dalším průběhu opustilo štěstí i Vila Roku, který tak zůstal za námi. V tomto pořadí jsme nakonec dojeli do cíle,“ popisoval Martin sobotní kilometry.

Na Ardavičuse ztrácí nová posádka KM Racingu devatenáct minut a o třicet sekund za ní figuruje Vila Roca. „Pro kamiony jsou pisty na Baja Aragon příliš úzké a všichni dělají gumy. Pep říkal, že nezdržet se tady zničenou pneumatikou, je hodně velké štěstí. Nicméně podmínky jsou stejné pro všechny. Akorát Artur na defekt nedoplatil. Gumu sice už taky prorazil, ale podařilo se mu dojet do cíle erzety,“ konstatoval.

Podle Matese se dobře drží nováček postu navigátora Marian Orlický. „Nějakých malých chyb se Majka nevyvaroval, ale nešlo o nic zásadního. Docela se mu daří, s jeho premiérou jsem spokojený a mě to tady baví. Zkušeností sice moc nemáme, ale jedeme,“ dodal.

V neděli čeká mladou posádku KM Racingu stejný program jako v sobotu.

KM Racing Media / min

Liazka s novou sestavou zažije ostrou premiéru

Kamion KM Racingu se představí na víkendové Baja Aragon. Mladou posádku čekají ve Španělsku rychlé pisty a oblaka prachu

Úvodní vystoupení nové kamionové posádky týmu KM Racing je dveřmi. O víkendu 18. – 20. července čeká trojici Martin Macík mladší, Marian Orlický a Jakub First ve Španělsku první postupný krok při cestě k Rallye Dakar. Tím bude účast v Baja Aragon, tedy v podniku, který je součástí Světového poháru FIA v rally Cross Country.

V pátek je na programu krátký prolog, hlavní menu se odehraje v sobotu v neděli. Celková délka soutěže se blíží hranici 700 kilometrů. Čeští mladíci budou součástí šestičlenného kamionového pelotonu, v němž jsou i zkušení dakarští harcovníci jako domácí Pep Vila Roca nebo známý Kazachstánec Artur Ardavičus na tatře.

Mladá česká sestava má za sebou jedinou zkušenost z nedávných testů v tuniské poušti, nyní ji už s liazem čeká první ostrý start. „Důležité bude zjistit, čeho jsme jako posádka schopní. Nechci jet tak, aby to bylo nad moje možnosti, ale určitě si zazávodíme. Bude se to odvíjet v rovině, co dokážu, na co mám a jak zvládnu ovládání auta. Na druhou stranu je to první závod, a tak nechci dělat nějaké prognózy,“ vykládal Martin Macík ml., jehož čeká v roli řidiče soutěžní premiéra.

Mates je na start dobře připravený

„Komplet celá posádka se budeme učit a na to je závod tohoto typu ideální. Baja Aragon bude zejména první navigátorskou zkouškou pro Mariana Orlického, což hodně napoví,“ pokračoval s tím, že po návratu z Tuniska na liazce nedošlo k výrazným změnám. „Mechanici auto samozřejmě rozebrali, prošlo repasí, ale opravilo se jen pár maličkostí. Nic zásadního se neměnilo.“

Baja Aragon se uskuteční v okolí města Zaragoza v provincii Teruel. Pojede se většinou podél polí a po prašných a kamenitých cestách, které připomínají africké terény. Soutěž je to velmi obtížná, účastníky čekají vysoké teploty přes čtyřicet stupňů na slunci. Jezdci musí na trase počítat s oblaky zvířeného prachu i s občasnými porcemi jemného písku feš feš. Tedy s podmínkami, jaké panují i na Rallye Dakar.

Syn stejnojmenného týmového bosse se na svůj první závod tvrdě připravoval, a když se v posledních dnech naskytla příležitost, testoval s kamionem doma v Sedlčanské kotlině. „Každý den chodím běhat a cvičit, takže bych měl být dobře připravený. Proto se na start těším, ale zároveň cítím respekt, protože v maratonských soutěžích člověk nikdy dopředu neví, co ho na trati čeká,“ dodal Martin k třídenní soutěži.

KM Racing Media / min

Jakub Knoll se poprvé svezl v poušti

Jezdec týmu KM Racing si na tuniském soustředěním osahával Buggy Optimus a vstřebával poznatky z jízdy v dunách

První vážnější seznámení s Buggy Optimus zažila posádka KM Racingu Jakub Knoll – Jakub First při nedávném soustředění v Tunisku. Byl to první krok nové posádky na dlouhé cestě, na jejímž konci by po zvládnutí řady nováčkovských úskalí a postupných kroků měla jednou přijít účast na Rallye Dakar. A při testech v poušti bylo cítit, že do ježdění a poznávání neznámého mají mladíci chuť.

Jakub Knoll se do programu KM Racingu zapojil už loni, kdy se objevil při Baja Hungary na místě spolujezdce v kamionu Liaz řízeném Vlastimilem Vildmanem. Letos pak jako člen posádky týmového press caru zažil i atmosféru Rallye Dakar.

Vzhledem k jeho jezdecké praxi z okruhové kariéry bylo pro něj přirozené usednout za volant buginy. „Když se naskytla tahle možnost, přišlo mi to jako rozumné řešení,“ vyprávěl Jakub Knoll, který si před tuniským kempem vyzkoušel Buggy Optimus jen při krátké projížďce na autokrosové trati v sedlčanské Kotlině.

„V pouštních podmínkách to bylo úplně něco jiného. Vyzkoušel jsem si různé povrchy, jízda v pistách se mi líbila a docela jsem si to užíval. V dunách to pro mě bylo složitější. Na tom budu muset zapracovat, protože tam nemůžu využít svých zkušeností z okruhů. Je to úplně jiná disciplína, kterou potřebuju vzhledem ke svému dakarskému cíli při dalších příležitostech zvládnout a časem vypilovat,“ popsal své pocity třiadvacetiletý pilot.

Zatím jezdili jen na oči

Spolupráce s mechanikem Jakubem Firstem fungovala, i když v okolí oázy Ksar Ghillane nebylo potřeba navigovat. „Nepoužívali jsme ani roadbook, jezdili jsme jen na oči. Když jsme si dali tréninkovou etapu, tak jsme kopírovali stopu kamionu, který jel před námi. Navigování jsme si ještě nevyzkoušeli, k tomu dojde až při první soutěži, ale jinak naše komunikace neměla chybu,“ pokračoval Knoll.

Na svůj mladý věk má za sebou už pěknou řádku startů v okruhových disciplínách. Osm let jezdil autokros, letos startuje osmým rokem v různých okruhových šampionátech a při tom vystřídal spoustu různých aut. Rodák z Berouna usedal čtyři roky do formule Renault, z čehož dvě sezony strávil v prestižním seriálu Eurocup Formula Renault 2.0. Poslední roky jezdí většinou se sportovními vozy Grand Turismo.

„Rozdíl v jízdě mezi okruhovými auty a Buggy Optimus vidím v tom, že nevím, kam jedu. Dopředu nevidím trať a netuším, co mě může překvapit. Proto nemůžu jet úplně na naplno, na což jsem z okruhů zvyklý. No a ty duny? To je úplně jiný příběh. Není to o rychlosti, ale o zcela jiných dovednostech, které potřebuji vstřebat. Kvůli tomu jsem hodně naslouchal radám zkušených členům KM Racingu,“ dodal.

Knollovo počínání a účast na testech pozitivně zhodnotil šéf stáje Martin Macík starší. „Co se týká řidičských kvalit, tak mě Jakub Knoll nesmírně překvapuje. Hlavně se mi líbí, jak je rychlý, což může uplatnit při soutěžích Baja. Samozřejmě má i spoustu nedostatků v technice, které je potřeba odstranit, ale je mu teprve třiadvacet a bude trvat minimálně tři roky, než nabere potřebné zkušenosti a bude možné ho pustit na nějakou delší soutěž,“ poznamenal k novému pilotu týmové buginy.

KM Racing Media / min

Liazka se předvedla při „spanilé jízdě“

Dakarské kamiony stáje KM Racing se o víkendu představily fanouškům na dvou promoakcích

Na dvou frontách se o uplynulém víkendu ukázaly kamiony stáje KM Racing. Zatímco Liaz Race 1 účinkoval na Letní slavnosti Brumbárov u Krchleb nad Orlicí, zelená „dvojka“ reprezentovala na TruckShow Šeborov poblíž Velkého Meziříčí.

Na prvně zmíněném podniku byl KM Racing hlavní atrakcí. „Akce se vydařila až na malou bouřku, která se přehnala kolem poledne, ale tisícovku návštěvníků to neodradilo,“ vyprávěl nový pilot kamionu Martin Macík mladší, jehož na východ Čech doprovázeli jeho týmoví kolegové, kteří kromě dakarského speciálu předvedli zájemcům i doprovodný vůz Toyota Hilux.

„Nejdříve jsme vedli diskusi na téma Rallye Dakar. Lidi byli moc fajn, spousta jich věděla, o co jde a kdo jsme, což vždycky potěší. Předváděli jsme výměnu pneumatiky a následně si to dobrovolníci mohli zkusit sami. Jako odměnu jsme přichystali projížďku v kamionu, které se pak zúčastnili i výherci tomboly. Byla to vážně příjemná akce,“ pravil Macík.

Moravský Šeborov je místem setkání nejrůznějších typů kamionů. Od těch jezdících v běžném provozu až po nablýskané krasavce, určené právě pro akce podobného typu. Soutěžní speciál KM Racingu, v němž Vlastimil Vildman v lednu dokončil Rallye Dakar na krásném třináctém místě, patřil pro davy fanoušků těžkotonážních vozidel k největším atrakcím.

„Tradičním bodem programu TruckShow byla „spanilá jízda“, což byla v sobotu před polednem asi hodinová vyjížďka zhruba sedmdesáti přítomných kamionů a tahačů po okolních vesnicích. Jelo se pomaloučku pro diváky, kteří si průjezdy ve svých obcích užívali. Fandili, mávali, fotili a natáčeli si náklaďáky, prostě tam panovala bezvadná atmosféra. Všechno bylo i výborně zorganizované, policie pomáhala na křižovatkách, aby se kolona neroztrhla a nebrzdila běžný provoz,“ líčil nevšední zážitky jeden z členů stáje KM Racing.

„Po návratu ze „spanilé jízdy“ si návštěvníci kamiony včetně naší liazky prohlíželi, nahlíželi do kabin a dostávali týmové prospekty a plakáty. Moderátor akce a kamarád našeho týmu Vlasta Korec mi udělil slovo a odpovídal jsem na divácké dotazy. Nakonec došlo i na svezení zájemců po louce,“ pokračoval.

Akce byla pojatá jako velká kamionová pouť s hudbou a občerstvením. „Pro majitele kamionů byly uspořádány sprintérské závody, jízda zručnosti, noční jízda o nejnápadnější osvětlení nebo soutěž o nejkrásnější kamion. V té době stál Liaz Race 2 vystavený, ale nakonec jsem byl vyzvaný, abych nastoupil k měření sil s vítězem sprintu. No, nebyl to rovný souboj. Jel jsem proti vozu, který je dvakrát tak těžký, takže o vítězi nemohlo být pochyb. Šlo ale o recesi a ne o skutečné měření sil,“ dodal.

KM Racing Media / min