Čech Martin Macík Jr. bude na Dakaru historicky nejmladším pilotem kamionu

Martin Macík Jr. se ještě 30. prosince projel ve svém tréninkovém kamionu, na Silvestra nastoupí do letadla směr Buenos Aires, aby se letos opět vydal na závod Rallye Dakar. Martin je profesionálním pilotem závodního kamionu Liaz, týmu KM Racing. Dakaru se jako navigátor účastnil už v předchozích dvou ročnících, loni jeho posádka získala 13. místo. Ve svých 25 letech bude nejen nejmladším pilotem Dakaru ve startovním poli kamionů, ale současně se stane nejmladším pilotem české historie závodu.

Letošní Rallye Dakar bude odstartována 4. ledna 2015. Martin Macík Jr. v Sedlčanské kotlině trénoval až do 30. prosince. Na Silvestra se se svým týmem vydá vstříc dobrodružství nejtěžšího závodu terénních speciálů. Pod startovním číslem 525 vyjede v posádce společně s navigátorem Miloslavem Janáčkem a technikem Michalem Mrkvou. Tým tvoří také mechanici a majitel týmu, kterým je Martinův otec – Martin Macík starší. „Táta kamiony staví, já mu je ničím,“ směje se Martin. „Po pravdě, otec mi radí dost často, ale jak to tak bývá, občas se člověk musí sám přesvědčit, aby mohl dát zkušenějším za pravdu,“ komentuje spolupráci s tátou Martin.

Technika a většina osobních věcí už byla do Jižní Ameriky odeslána v polovině listopadu. „Vezeme sebou vše potřebné. Naše zázemí je profesionální, kromě závodního kamionu s námi jedou ještě tři doprovodné vozy. Jedním z nich je i „bydlík“, kde máme postele a vše, co potřebujeme pro načerpání nových sil po jednotlivých etapách. Stejně vyladěná je i naše servisní podpora. O závodní kamion se bude starat pět mechaniků, což je i na Dakar docela úctyhodný počet,“ popisuje Martin Macík Jr.

Martin nepodcenil ani osobní přípravu. „Poslední dva měsíce jsem absolvoval nejtvrdší trénink svého života. Vzal si mě do parády osobní trenér, díky kterému mám na kontě přes 200 naběhaných kilometrů a nazvedáno přes 23 000 kilogramů v činkách. A to podotýkám, že jsem nikdy před tím neběhal, ani takto neposiloval,“ vysvětluje Macík.

O svém Dakaru bude Martin průběžně informovat na Facebooku, kde bude zveřejňovat videa, postřehy a komentáře k jednotlivým etapám. Věří, že letošní ročník není jeho posledním, protože zkušenosti jsou jednou ze zásadních podmínek úspěchu v podobném závodu. „To dokážeme. Účast na Dakaru obnáší spoustu času, energie i finančních prostředků, takže je logické, že jsme před odjezdem mírně napjatí. Ale už dnes plánuji budoucnost a připravuji projekty, které by mi měly pomoci zajistit podporu pro další ročníky. Dakar je běh na dlouhou trať a letošním ročníkem to určitě nekončí,“ popisuje své pocity před odjezdem Martin.

O Martinovi Macíkovi Jr.

Narozen: 23. 04. 1989, Benešov

Úspěchy jako pilot:

Baja Hungaria 2014 – 1. místo

Baja Spain 2014 – 4. místo

Úspěchy jako navigátor:

Dakar 2014 – 13. místo

Silkway 2013 – 7. místo

Dakar 2013 – 18. místo

Trasa Dakaru 2015 – odklon od maratónského závodění?

Dakar 2015 v kategorii kamionů nabídne kratší měřené úseky než v minulých letech. Znamená to pravděpodobně větší vyrovnanost závodu v nabité konkurenci, větší okamžité nasazení posádek i menší šance k nápravě chyb. Po loňském ročníku, napěchovaném dlouhými pouštními speciálkami je to pro kamionéry určité zklamání…

 

Přitom si ale Dakar 2015 svou klasickou délku zachovává. Proti původním předpokladům jedou však kamiony o zhruba tisícovku rychlostních kilometrů méně než motocykly i osobní auta.  Pohled do rozpisu etap říká, že jen dvě speciálky pro kamiony měří více než 400 kilometrů. Hned čtyři mají dokonce méně než 200 kilometrů, to je téměř třetina ze 13 etap, kterých je i tentokrát o jednu méně, než tomu bylo v minulosti. Dvě čtyřsetkilometrové speciálky navíc můžou (a v minulosti tomu tak na těchto úsecích i bylo!) být rozděleny neměřenou neutralizací, která sice je součástí původního rozpisu speciální zkoušky, ale nezávodí se na ní.

 

Podobné taktování závodní trasy může mít více řídících faktorů. Předně, pořadatelé se z důvodů bezpečnostních pokoušejí o oddělení tras pro motocykly a automobily s trucky tak, aby se dané kategorie na trati nepotkávaly, a tím se omezila hrozba kolizí, které pro motocyklisty nekončily dobře. Jiným faktorem mohou být snahy místních ekologických a archeologických organizací, aby se trasa vyhnula určitým místům. Je s podivem, že šedesátka závodících kamionů by někomu z místních vadila, ale 150 osobních aut nikoliv…

 

V praxi to tedy může znamenat dvě věci: buď velmi rychlý závod s enormním jezdeckým nasazením, nebezpečností a vyrovnaností posádek, nebo naopak členitou, pomalou trať, která postup soutěžních posádek zpomalí a u níž bude kratší délka speciálek kompenzována vysokou náročností a nižším rychlostním průměrem. Vzhledem k tomu, že všechny současné kamiony širší špičky jsou koncipovány spíše pro rychlostní typ závodění, dá se více očekávat to první, tedy etapy vyžadující spíše rallyový styl jízdy. Podobný rozpis klade také velké nároky na kapacity pořadatelů, když budou muset zajišťovat více měřených úseků, než tomu bylo v minulosti.

 

„Když se dívám na rozpis etap, nemám úplně nejlepší pocit. Martinovi by seděla spíše loňská trasa s velkou délkou pouštních speciálek. Tam se mohla naplno projevit fyzička pilotů – jen řidiči Kamazů si udrželi stejnou rychlost na začátcích a v koncích etap. Právě tohle je Matesova výhoda, udrží koncentraci i rychlost i v konci těžké, rozbité speciálky, kde jiní už odpadají. Třísetkilometrové speciály však kvalitně zvládnou ze širší špičky všichni,“ říká k trase šéf KM Racingu Martin Macík.

 

Zajímavým prvkem tedy bude maratónská etapa z Iquique do Uyuni a zpět. Nejprve na ni vystartují automobily a kamiony, zatímco motocykly budou mít den volna v Iquique. Automobily a kamiony si své trasy ovšem rozdělí – kamionéři budou mít v poušti zřízen tzv. maratónský bivak, kde budou moci po dojezdu pracovat na vozech bez pomoci svých mechaniků a servisních techniky, ti na ně budou čekat v Iquique, kam vzápětí dojedou po absolvování těžké dunové etapy, zcela bez spojovacích kilometrů – start speciálky bude přímo z jednoho bivaku a cíl po legendárním dunovém sjezdu hned u brány toho cílového. Motocyklisté ovšem pojedou až do bolivijského Uyuni a pak téměř 800 kilometrovou speciálkou zpět, zatímco posádky automobilů a kamionů si užijí svůj den volna. I jejich trasa ovšem bude záviset na počasí, které rozhodne o tom, zda budou motocyklové úseky vedeny v okolí Salar Grande.

 

Zda tedy bude Dakar 2015 i v této podobě těžší, lehčí, rychlejší nebo nebezpečnější, to ukážou až následující dny.

 

KM Racing Media / Jiří Vintr

Kamion Liaz se prohání Kotlinou

Posádka KM Racingu je v ostré přípravě na Rallye Dakar, největší důraz klade na nácvik výměny pneumatik

Silvestrovský termín odletu na Rallye Dakar se každým dnem blíží, ale posádka kamionu Liaz rozhodně netráví adventní čas rozjímáním. Naopak členové stáje KM Racing využívají každé volné chvíle k tréninkovým jízdám, které jim při etapách jihoamerickými pustinami mohou být náramně užitečné.

„Všichni z posádky teď tvrdě makáme. Jezdíme v Sedlčanské kotlině, trénujeme defekty, a to klidně v mrazu a nestabilních podmínkách. Prostě jsme v zápřahu za každých okolností,“ hlásil Martin Macík junior, řidič kamionu, jehož posádku dále tvoří navigátor Míla Janáček a mechanik Michal Mrkva.

„Nejvíc se zaměřujeme právě na výměnu pneumatik. To se nám při defektech gum, kterým se ve vytrvalostní soutěži nikdo nevyhne, bude určitě hodit. Musím říct, že jsme v tom parádně sehraní. Celou operaci zvládneme pod pět minut, a to je hodně dobrý čas,“ pochvaloval si Macík, jehož čeká v lednu v roli šoféra dakarská premiéra.

trenink 002

Trénovat bude ještě den před odletem

„Jinak jezdíme v Kotlině, jak to jen jde. Jedná se hlavně o to, abychom nevypadli z tempa. S posádkou jsem nadmíru spokojený, rozumíme si po všech stránkách. Všichni máme jeden společný cíl a je vidět, že na něj chceme dosáhnout,“ uzavřel zástupce trojice, která nyní pochopitelně neusedá do vozu, který pojede Rallye Dakar 2015. Ten putuje na trajektu do Buenos Aires. K dispozici má ale o kamion Liaz Race 2, který bude posádce až do odletu do Jižní Ameriky sloužit k tréninku.

Možnost ježdění do poslední chvíle vítá i týmový boss a řidičův otec Martin Macík starší. „Mates potřebuje jako nováček hlavně jezdit a je moc dobře, že může být denně za volantem. Naposledy bude testovat ještě den před odletem ve středu 30. prosince a v neděli 4. ledna už z Buenos Aires naostro odstartuje, takže pauzu bude mít minimální,“ pravil šéf KM Racingu.

„To je rozdíl proti minulosti, kdy řidiči našich kamionů od nalodění techniky na trajekt na konci listopadu obvykle nedrželi volant v ruce skoro šest týdnů. Uvidíme, jak se to projeví, každopádně je to pro novou posádku výhoda, protože nemá moc závodních zkušeností. Ty se sice nedají ničím nahradit, velké plus ale vidím v tom, že kluci do toho jdou naplno, stále trénují a každý se vzorně stará o svou kondici.“

Rozhodovat bude každá ušetřená minutka

Do party výborně zapadl zkušený navigátor Míla Janáček. „Snažíme se toho, co nejvíc najezdit, abychom se maximálně sžili, zvykli si na sebe a při případných krizových situacích bylo jasné, co má kdo na starosti. Etapy pro náklaďáky nebudou mít na nadcházejícím Dakaru vyloženě maratonský charakter. Spíš se pojede hodně rychle, a to znamená, že bude rozhodovat každá ušetřená minutka,“ poznamenal Janáček, jehož místo v kabině liazky bude uprostřed mezi řidičem a mechanikem.

„Seznámení s kamionem proběhlo bez problémů, i když jsem před tím v žádném Liazu neseděl. Tenhle kamion mi je ovšem sympatický. Jednak svým chováním a výkonem a třeba i uspořádáním na nástavbě. Kvituju, že třeba při výměně kol je všechno na dosah a každý díl má své logické místo. To je základ úspěchu při defektech, které teď často pilujeme. S tím, jak se blíží odlet, tak se na start čím dál víc těšíme a vzájemně se hecujeme a motivujeme,“ dodal.

KM Racing Media / min

trenink 003

LIAZ mezi gladiátory!

Při sobotní show v motokrosovém freestylu FMX Gladiator Games účinkoval i kamion KM Racingu

Poslední listopadovou sobotu ovládli pražskou O2 arénu novodobí gladiátoři. Na programu byl 14. ročník přední světové show v motokrosovém freestylu FMX Gladiator Games. Akce, která vždy přináší to nejlepší, co extrémní motoristický sport nabízí, se tentokrát zúčastnil i dakarský tým KM Racing se závodním kamionem Liaz a jeho řidičem Martinem Macíkem Jr.

Jeho místo bylo v porotě, která měla reprezentativní složení. Seděl v ní mistr světa ve freestylu Libor Podmol, legenda tohoto sportu Petr „Kuchta“ Kuchař, letecký akrobat a pilot světové série Red Bull Air Race Martin Šonka a také Pavel Kubiček, který v barvách KM Racingu startoval na Rallye Dakar na motocyklu i v kamionu.

„Všechno ve skvělé atmosféře dobře dopadlo. Diváci shlédli super představení s elitními ridery a novými triky a při tom zažili velkou dávku adrenalinu. Před desetitisícovou návštěvou jsem představil tým a jeho nadcházející program na Rallye Dakar 2015. Vrcholem večera pak byl skok organizátora Gladiator Games Marka Rejmana, který s vozem Mini přelétl liazku zaparkovanou uprostřed dráhy,“ vyprávěl Martin Macík o večeru plném emocí a vůní spáleného benzínu.

KM Racing Media / min