První start a hned pódium!

Změna stroje se Jakubovi Mrvkovi vyplatila. Na začátku sezony si v Humpolci dojel pro druhé místo

Zimní přestávku využil člen stáje KM Racing Jakub Mrvka (na snímku vlevo) k pořízení nové pohonné jednotky a v prvním podniku KartCross Mascom Cup 2015 nastoupil do autokrosu v Humpolci s agregátem Yamaha. I když šlo o zásadní změnu, vybojoval ve vyrovnané finálové jízdě vynikající stříbrnou pozici.

„Do loňska jsem jezdil s motorem Honda, ale výsledkově i pocitově to nebylo ono. Navíc jsem ho měl už čtyři roky a chtěl jsem zkusit něco jiného. Proto jsem si pořídil Yamahu, která je podle dostupných informací o kousíček lepší,“ popsal Jakub Mrvka důvody změny.

Předělané vozidlo si vyzkoušel poslední dubnový víkend při prvním dílu jedenáctidílného seriálu KartCross Mascom Cup 2015 v Humpolci. „Cílem dvoudenního programu bylo hlavně učení s novou technikou. To se projevilo v trénincích, kdy jsem dvakrát zajel desáté místo. Auto se chová kvůli novějším tlumičům odlišně, ale hlavně motor má jiný průběh. Jedná se pro mě o nový styl jízdy,“ vysvětloval sedlčanský závodník.

Systém Mascom Cup má proti loňsku pozměněnou podobu. Po třech rozjížďkách všichni účastníci nově postoupí do dvou semifinálových jízd a sedm nejlepších z každé pak bojuje ve finále. Celkové pořadí pak neurčuje jen závěrečná jízda, ale bodový součet ze všech absolvovaných startů. Jakub Mrvka byl v rozjížďkách dvakrát pátý a v závěrečné skončil sedmý. V semifinále ale dojel třetí a ve finále startoval – stejně jako ve všech předchozích případech – z druhé řady vpravo.

„Ve finále to byl velice vyrovnaný souboj. Docela se mi povedl start a ze začátku jsem jel na čtvrtém místě. Přede mnou se odehrála strkanice a dostal jsem se na třetí místo,“ vyprávěl Mrvka. V tvrdém souboji pódiovou příčku na okamžik opustil, ale zase se na ní vrátil. Když už z dálky viděl šachovnicový prapor, pošťouchl se s kolegou ze společného stanu Michalem Bendou a protáhl se na druhé místo. Vítězem se stal Jiří Rezek.

„Dopadlo nad mé očekávání skvěle. Na jednu stranu to bylo učení, ale pak přišel úspěch. Na nově se chovající auto jsem si postupně zvykal a v závěru jsem získal krásné druhé místo, k němuž mi popravdě svým způsobem dopomohlo štěstí,“ radoval jezdec, který v loňském šampionátu obsadil pátou příčku. „Ještě se s autem potřebuju víc sžít, ale chtěl bych minimálně zlepšit minulé celkové umístění,“ dodal směrem k pokračování pohárového seriálu.

Další program KartCross Mascom Cup 2015:

  • 15. – 17. května Velké Uherce (SR)
  • 22. – 24. května Nová Paka
  • 29. – 31. května Sedlčany
  • 5. – 7. června Přerov
  • 26. – 28. června Sosnová
  • 17. – 19. července Sedlčany
  • 24. – 26. července Poříčí nad Sázavou
  • 28. – 30. srpna Dolní Bousov
  • 25. – 27. září Nordring (Rak.)
  • 9. – 11. října Sedlčany

 KM Racing Media / min

Dakar 2016 na trase z Peru přes Bolívii do Argentiny

Černé myšlenky budiž zahnány kamsi do kouta – Dakar 2016 bude na své trase mít pouště. Dokonce ty nejkrásnější v Jižní Americe – příští ročník totiž odstartuje 3. ledna v peruánské metropoli Limě, aby o 13 dnů později našel cíl v argentinském Rosariu.

PořadateMapa_Dakar_2016lé si tentokrát řádně zabrnkali na struny dakarských fandů. Nejprve oznámili termín konání tiskové konference k novému ročníku na nezvykle brzký termín – o hostitelských zemích bylo jasno, stejně jako o jejich finančních garancích. V zákulisí se už mluvilo o možném vstupu Paraguaye a Uruguaye na dakarskou scénu. Týden před hlavní tiskovkou přišla pro dakarské fandy řádná jobovka: Chile nebude na mapě příští Rallye Dakar. Důvod: záplavy zpustošily sever země a veřejné prostředky jsou určeny na jeho obnovu. Rallye Dakar bez pouště Atacama, jen s tím minimem pouštních úseků, které nabídne Argentina? Opravdu by se pořadatelé vzdali původního charakteru soutěže do takové míry? Naštěstí nikoliv, tedy prozatím… Chile i nenáviděná poušť Atacama se další rok mají na dakarskou mapu vrátit.

 

Peru rozšířilo řady dakarských zemí v ročníku 2012 – tehdy soutěž započatá v Argentině právě v Limě gradovala. Po těžkém průjezdu chilskou Atacamou si na účastníky počíhala ta peruánská: s kratšími speciálkami, na menší ploše, zato technicky náročná a divácky nesmírně atraktivní. Další rok Dakar v Limě dokonce odstartoval – Peru nabídlo čtveřici nezapomenutelných etap, které patřily k tomu nejkrásnějšímu v historii jihoamerických klání. I v roce 2016 lze očekávat etapová města jako Nazca, Pisco nebo Arequipa. Odtud zamíří dakarská soutěž do Bolívie, která je velkou neznámou. Den volna si účastníci odbudou už v Argentinské Saltě, rozhodně již nikoli poprvé, na zdejší manýry počasí všichni jistě ještě vzpomínají. Následovat bude šestice etap v Argentině – nejprve podandská oblast v okolí San Miguel de Tucumán, Chilecita, San Rafaelu a San Juanu, pak už se stočí do dlouhého přejezdu směr Rosario.

“Bude to zajímavý ročník,” říká pilot KM Racingu Martin Macík jr. “Hlavní je, že i v tomhle ročníku uvidíme poušť, ta peruánská je moc hezká a známe ji. V roce 2013 jsme tudy projížděli, když jsem startoval v posádce Vlasty Vildmana. Kdo ví, možná se o vítězích bude rozhodovat právě tady, i když by na to bylo asi ještě brzy. Argentinské etapy totiž bývají ukrutně rychlé a s malými časovými rozestupy.”

Jezdec KM Racingu, který za volantem svého Liazu získal prvenství v soutěži Baja Drawsko, se prezentace ve Francii osobně zúčastnil. “Pořadatelé nám osvětlovali, jak se při trasování postupuje. Nejdříve je nutná dohoda s hostitelskou zemí o podmínkách průjezdu. Následuje dohoda o startovním a cílovém městě, jakož i o dni volna. Teprve pak přicházejí na řadu jednotlivá etapová města a tvorba příslušných etap. Chile je v tomto ohledu stále problematičtější, i když si Dakar bez Atacamy už ani neumím představit. Za poslední roky díky trasování Dakaru údajně přišli až na 140 nových archeologických nalezišť, na která jsou velice úzkostliví. Při trasování v Chile už prý deset chlapíků v rozestupu osobně prochází trasu a hledá cokoli, co by průjezdem konvoje pouští mohlo přijít k újmě a bylo historicky cenné. Zkrátka není to jednoduchá situace,” uzavírá Martin.

KM Racing má ve druhé polovině května na programu tradiční dakarskou přípravku v tuniských dunách. I když to chvíli vypadalo, že se závodníci při Dakaru 2016 do dun ani nedostanou, dočkají se jich do sytosti a zácvik se jistě bude hodit.

KM Racing Media / Jiří Vintr

Baja Drawsko: Martin Macík všem ujel

Kamion týmu KM Racing s Martinem Macíkem jr. za volantem si připsal při prvním letošním startu v terénní soutěži Baja Drawsko Pomorskie na severu Polska své první letošní vítězství. Velice nadějně se uvedl také motocyklista Lukáš Kvapil, který se mezi motorkami umístil na třetím místě.

V prestižní konkurenci tří českých kamionů se výborně uvedla nově složená posádka Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva. Její výsledek vyniká také při bližším prozkoumání celé výsledkové listiny Baja Drawsko, protože lépe si počínaly jen dvě posádky osobních aut.

Drawsko-18

Drawsko-2

Drawsko-32

„V pátek odpoledne jsme vyhráli sedmikilometrový prolog, což byl cenný počin před dalším závodním dnem. Jezdilo se po měkkém písku a dost se prášilo. V sobotu jsem zpočátku jel kvůli viróze, která mě před startem přepadla, trochu volněji. Ale trasa se mi líbila, létalo se vzduchem a závod byl celkem náročný na navigaci. Díky tomu prošel dobrou školou náš nový navigátor Franta Tomášek,“ pochvaloval si Macík.

V sobotu odpoledne Martin zabral a získal náskok, který v nedělním cíli přesáhl 48 minut. „Byl to asi nejkvalitnější závod menšího rozsahu, který jsme kdy jeli. Dobře jsme otestovali auto, s kterým jsme v lednu jeli Rallye Dakar, odzkoušeli jsme nové modifikace brzd a řízení. Najezdili jsme cenných 350 kilometrů na různých typech povrchů a odvážíme si spoustu důležitých poznatků. Závod byl pro nás úspěšným začátkem sezony, která vyvrcholí příští rok v lednu dalším Dakarem,“ vyprávěl pilot.

Během závodu se podél trati v doprovodném vozu pohyboval také Martinův otec Martin Macík sr., a vždy po přijetí do servisu společně konzultovali předchozí kilometry. „Táta sledoval, jak se chová auto, jak řídím a snažil se mi něco poradit. Měli jsme také jednu horkou chvilku, kdy se kouslo kolo a moc nechybělo, abychom šli v písečných kolejích na bok. Byla to klika a s vypětím všech sil jsem kamion vrátil na všechna čtyři kola. Ale i to je dobrá zkušenost, protože taková situace může nastat jen v závodě,“ popisoval Martin dramatický okamžik. „Bylo to skutečně intenzivní testování.“

V barvách KM Racingu se poprvé v podniku Mistrovství FIA Zóny Střední Evropa Off-Road Rally objevil také motocyklista Lukáš Kvapil, který vyjel na týmovém dakarském speciálu Yamaha 450. „Je to voják z povolání a člen Dukly. Napoprvé si vedl velice dobře, třetí místo od něj určitě nikdo nečekal. Bude s námi jezdit na další závody, jeho cílem je dostat se jednou na Rallye Dakar,“ dodal Macík.

Drawsko-36

Drawsko-24

Drawsko-8

 

Galerii fotografií najdete v sekci Fotogalerie ZDE

Video z soutěže bude již brzy!

KM Racing Media

 

Prvním cílem je Baja Drawsko

V měkkých polských pískách bude Martin Macík mladší testovat vylepšený dakarský Liaz a bojovat o vítězství. 

Nadcházející víkend se představí kamion Liaz s pilotem Martinem Macíkem jr. v terénní soutěži Baja Drawsko Pomorskie na severu Polska. Stáj KM Racing nasadí vůz, který v lednu startoval na Rallye Dakar. Při úvodním vystoupení nové sezony ho doprovodí mechanický MAN a obytný „bydlík“.

„Čeká nás dohromady 350 závodních kilometrů. Jedeme otestovat pár nových vylepšení, která jsme vyvinuli po návratu z Dakaru. Ale nejedná se jen o nějaký test novinek, pojedeme hlavně závodit. Chceme bojovat o co nejlepší umístění,“ prohlásil Macík s tím, že se pojede v novém prostředí a podmínkách. „Potřebujeme poznávat různé povrchy a tím nabírat zkušenosti. Nedaleko Baltu se pojede kompletně na pískách. Trasa povede lesem a po pláních vojenského prostoru. Dá se očekávat, že se na erzetách budou v měkkém povrchu tvořit koleje, bude to klouzat a často se budeme prodírat mezi stromy. Měl by to být zajímavý závod,“ pokračoval Macík.

Dakar Show v Sosnové

DKR15 001

Polská soutěž je prvním dílem Mistrovství FIA Zóny Střední Evropa Off-Road Rally. V pátek se posádka týmu KM Racing vydá na sedmikilometrový prolog, v sobotu pojede dvakrát 130 kilometrů a v neděli dvakrát sedmdesát. KM Racing čeká i zajímavá konkurence v podobě tří českých a několika zahraničních kamionů. Tým využije Baja Drawsko Pomorskie také k otestování navigátora Františka Tomáška. „Potřebujeme si vychovat novou generaci navigátorů,“ uvedl pilot.

Koncem května pak KM Racing zamíří na tradiční komerční kemp a testování do Tuniska, kam se sedlčanskou stájí vyrazí i fanoušci a zájemci o vytrvalostní soutěže. „Po pouštních testech už bude jasné, kam budeme letos směřovat a jaký bude náš další program,“ dodal Martin.

KM Racing Media / min