Martin Macík si na španělské Baja Aragon doletěl pro bronzovou medaili.

Martin Macík v kamionu Liaz skončil na Baja Aragon třetí, hned za Vila Rocou a De Rooyem. A to navzdory lupičům, kteří tým připravili o část vybavení, i faktu, že většinu sobotních etap odjela posádka bez brzd.

Po cestě do dějiště Baja Aragon potkala posádku týmu KM Racing s pilotem Martinem Macíkem nepříjemnost v podobě vykradeného multivanu. Posádku Liazu to však nerozhodilo a v soutěži, která byla dalším krokem k Rallye Dakar 2016, vybojovala cenné třetí místo. Skvělý výsledek navíc získali v solidní konkurenci a v situaci, kdy jim zrovna nepřálo štěstí.

Baja Aragon začala v pátek pětikilometrovým prologem. Na startu se sešla konkurence čítající známé dakarské jezdce, jako jsou Gerard de Rooy, Artur Ardavičus nebo Pep Vila Roca. Vedle nich závodili i další Češi, Nizozemci a Španělé a Macíkův Liaz odstartoval pěkným třetím místem.

To bylo pro posádku, kterou kromě Martina Macíka tvořil navigátor František Tomášek a mechanik Michal Mrkva, výborné výchozí umístění do náročného druhého dne. Ten byl rozdělený do dvou částí – první měřila 150 km a druhá 270. „Bohužel jsme větší část soboty odjeli bez brzd. To bylo v náročném horském terénu velký problém. Tam kde brzdy dostávají normálně zabrat, nám to nebrzdilo vůbec. Nešlo dělat nic jiného než s velkým předstihem před každou zatáčkou brzdit motorem,“ vyprávěl o nezáviděníhodné situaci Martin Macík.

„Kolikrát jsem musel zařadit i zpátečku, abychom nespadli někam do propasti. Bylo to drsné a náročné, ale překvapivě jsme při takovém stylu jízdy nenabrali velkou časovou ztrátu. Všichni jsme si ale mákli, byla to skutečná dakarská etapa se spoustou kamení, rychlá, technická. Kromě problému s brzdami technika šlapala super,“ pokračoval Macík, který po sobotě klesl na čtvrté místo.

Po vystoupení v Polsku si svůj druhý start v posádce odbyl i František Tomášek. „Oproti Polsku, kde se jezdilo hodně po měkkém, to byla podstatná změna. Užili jsme si hodně prudkých nárazů a cesty v horách se nebezpečně kroutily. Byly to úplné „užovky“. Nikde jsme se neztratili, takže svůj výkon hodnotím pozitivně. Během soboty bez brzd to občas bylo na hraně. Nezažil jsem větší adrenalin. Jeli jsme víc na přežití než na dojetí,“ popisuje navigátor.

Na závěrečných nedělních 125 km byly brzdy už opraveny a lákadlo podia bylo pro Macíka značné. „Jel jsem, co to šlo. Šedesát kilometrů jsem se držel v prachu těsně za Tomášem Vrátným, tlačil na něj, až udělal pneumatiku. Předjel jsem ho a měl před sebou Vila Rocu. Tak jsme už dojeli, protože nebylo možné se před něj dostat. Vzhledem k sobotě bez brzd je třetí místo moc pěkný výsledek. Vždyť jsme byli nejlepší Češi,“ pochvaloval si řidič.

„Tento úspěch se zrodil ve velkých rychlostech, na kamení, polních cestách, v suchu, horku a prachu, to jsou zkušenosti k nezaplacení. Samozřejmě jsme měli štěstí, že nás nepotkal defekt. Snažili jsme se hlídat nebezpečné šutráky. Za tři týdny nás čeká Maďarsko, kde nás přivítají zase jiné podmínky, ale určitě se tam porveme o co nejlepší umístění,“ dodal Mates.

V srpnu na Martina čekají ještě dva velké závody. Baja Poland a také HunGarian Baja. Právě na maďarskou rallye, kde bude Martin obhajovat své loňské vítězství, se spolu s ním vypraví také jeden z fanoušků se svým doprovodem. Příležitost zažít na vlastní kůži atmosféru závodů Světového poháru získá Martinův největší podporovatel, který prostřednictvím projektu veřejného sponzoringu Todokážeme.cz zašle na Martinovo konto nejvíc ibodů. Vítěz navíc dostane možnost poznat zákulisí závodu a stát se na pár dní členem týmu KM Racing. HunGarian Baja letos proběhne v termínu od 13. do 16. 8. 2015.

KM Racing Media / min

Jako den a noc

Při autokrosu v Poříčí nad Sázavou se na neoblíbené trati od Jakuba Mrvky navíc odvrátilo štěstí

Pokaždé není posvícení, mohl si říkat po nedělním závodě kartkrosového Mascom Cupu 2015 v Poříčí nad Sázavou Jakub Mrvka. Zatímco před týdnem doma v Sedlčanech po jasném vítězství jásal, tentokrát neměl po desátém místě ve finále důvod k oslavám.

„Tahle autokrosová trať mi nesedí jezdecky ani není příznivá pro můj motor. Navíc mě zrovna nepodržela technika,“ vyprávěl Jakub Mrvka o okruhu se spoustou zatáček a několika výjezdy a sjezdy. S měřenými tréninky byl ještě spokojený, ale po půl kole první rozjížďky skončil – praskla mu totiž zadní poloosa.

Tím pádem nastupoval do druhé z posledního místa, ale situace se opakovala (!). Znovu startoval úplně vzadu, ale tentokrát už v cíli uviděl šachovnicový praporek. „Dojel jsem šestý, ale protože jsem v předchozích dvou rozjížďkách nabral dvě nuly, nastoupil jsem do semifinále opět na chvostu,“ líčil neveselý průběh osmého dílu KartCross Mascom Cupu.

„V prvním semifinále jsem skončil šestý a byl jsem vůbec rád, že jsem postoupil do áčkového finále. Musel jsem v něm ale startovat až ze čtvrté řady a nakonec dojel desátý. Proti Sedlčanům to byl pořádný sešup. Strašný, jako den a noc,“ kroutil hlavou Jakub Mrvka.

I když v Poříčí nad Sázavou přišel o pěknou řádku bodů, přesto v jedenáctidílném seriálu zůstal na druhém místě průběžného pořadí. Teď si KartCross vybírá měsíc prázdnin a další závod se pojede až poslední srpnový víkend v Dolním Bousově. „Trať je tam rychlejší, což je pro mě výhodnější. Auto mezitím celé rozeberu, všechno zkontrolujeme a snad si v Bousově spravím chuť,“ dodal.

KM Racing Media / min

KM Racing vyzkoušel „dakarské“ MINI Countryman John Cooper Works

Martin Macík vyrazil s liazkou na Baja Espaňa, kde změří síly s početným polem kamionů.

Prvním ostrým testem před Rallye Dakar 2016 bude pro tým KM Racing podnik Baja Espaňa Aragon, který se jede ve dnech 24. – 26. července a patří do série FIA World Cup for Cross-Country Rallies.

V rámci přípravy na španělskou soutěž pilot kamionu Liaz Martin Macík jr. několikrát trénoval v okolí Sedlčan. „V pátek 10. července jsem k našemu testu pozval několik přátel a kamarádů týmu, stejně tak jako výherce našich soutěží. Celkem se akce zúčastnilo přibližně pětadvacet lidí, které jsem svezl v závodním areálu. Seznámil jsem je detailněji s tím, co dělám, a současně jsem otestoval techniku, najezdil důležité kilometry a s posádkou jsme si oživili výměnu pneumatik,“ vyprávěl o zdařilém podvečerním setkání soutěžní jezdec.

Na trati v provincii Aragonie celý tým čeká konkurence osmnácti kamionů ze Španělska, Nizozemska i Česka. „Na takové měření sil se moc těším. Na cestu vyrážíme už v úterý 21. července večer a o víkendu nás čeká soutěž,“ dodal k závodu, který se jede na severu Španělska Martin Macík jr.

Současně s testem se po boku týmu KM Racing v Sedlčanech objevil i vůz MINI Countryman John Cooper Works. Přítomnost tohoto vozu nebyla náhodná, protože je to silniční verze soutěžního speciálu, který v posledních čtyřech letech triumfovalo v Rallye Dakar.  Martin Macík a motocyklista Lukáš Kvapil se s tímto extrovertním a sportovně zaměřeným vozem na místě osobně seznámili.  Toto MINI oba velice zaujalo. „Jezdí se s ním naprosto senzačně, je to to moc příjemné svezení. Musím ocenit nejen jeho styl, ale hlavně schopnosti v podstatě na všech typech povrchů,“ liboval si Martin, který je jinak zvyklý na řízení devítitunového kolosu LIAZ.

„Samotné MINI Countryman John Cooper Works vzbuzuje dojem kompaktního vozu, ale tato sportovně laděná pětidveřová čtyřkolka je překvapivě prostorná. I když se jedná o MINI, tak délka přesahuje čtyři metry. Je s ním ale hlavně rychlé a zábavné svezení. Někde jsem četl, že jízda v MINI má připomínat motokáru, musím potvrdit, že i tento poloterénní JCW Countryman tohle splňuje do puntíku. Měl jsem možnost se v něm projet na letištní ploše, v městském provozu i v terénu na testovací trati v Sedlčanech a mohu říct, že se jedná o skutečně sportovní vůz. Líbí se mi na něm podvozek, přesnost řazení a hlavně oceňuji perfektní ovladatelnost. Je to nádherné auto také svým zpracováním, v němž se snoubí prvky britské školy s německou precizností,“ pochvaloval si parametry a přednosti vozu Lukáš Kvapil.

KM Racing Media

Na domácí trati opět nejlepší

Při rallyecrossu v Sedlčanech nenašel Jakub Mrvka soupeře a útočí na vedoucí pozici v KartCross Mascom Cupu

Na začátku června jsem v souvislosti s vítězstvím Jakuba Mrvky ve čtvrtém závodě kartkrosového Mascom Cupu 2015 napsal, že platilo okřídlené heslo Můj dům, můj hrad. Při červencové repríze ve stejném areálu lze konstatovat to samé. Jezdec stáje KM Racing na domácí trati v Sedlčanské rokli opět triumfoval a útočí na vedoucí pozici v mistrovském seriálu.

Opět se ukázalo, že pokud má Kuba Mrvka v pořádku své vozidlo s motorem Yamaha 600, je na rallyecrossových tratích v kartkrosovém seriálu těžko k poražení. O uplynulém parném víkendu se mu na domácím okruhu, kde zná každý výmol, nadprůměrně dařilo ve všech fázích závodu.

„Suprově mi vyšly měřené tréninky, rozjížďky i semifinále. Finálovou jízdu poznamenala ošklivá nehoda Petra Nováka, po níž skončil v nemocnici. Po skoro hodinové pauze jsem měl nejlepší start, ale do závodu se vyrazilo až napotřetí. Opět jsem byl v úvodu nejrychlejší, nikoho před sebe nepustil a slavil velké vítězství,“ vykládal spokojeně Mrvka.

To že mohl jet první, bylo pro něj velkou výhodou. „Za mnou se to hodně strkalo a dost kartů vůbec nedojelo do cíle. Příjemné bylo i to, že jsem měl v čele dobrý výhled a nikdo na mě neprášil,“ pokračoval sedlčanský závodník. „Musím zaklepat, všechno fungovalo a sešel se dobrý výkon techniky i práce jezdce.“

V celkovém pořadí KartCross Mascom Cupu si upevnil druhé místo, na vedoucího Jana Kuneše ztrácí čtyři závody před konce jen dvanáct bodů a útočí na titul. Na třetího Tomáše Gomzjakova má Jakub Mrvka luxusní náskok 39 bodů. „Určitě jsem si před závěrem šampionátu polepšil. Šance na celkové vítězství rozhodně mám,“ liboval si.

Nyní ho čeká autokros v Poříčí nad Sázavou, kde už nebude moci uplatnit zkušenosti nabité v době, kdy se naplno věnoval jen rallyecrossu. „Jsem na to zvědavý. Je to taková krátká klikatá trať nahoru dolu. Mně spíš sedí rovinaté okruhy a velká rychlost, ale o přední umístění se opět poperu,“ dodal bojovně.

KM Racing Media / min