Připraveni na Dakar 2016

Už 2. ledna odstartuje další ročník nejslavnější rallye na světě. Martin Macík ještě naposled projel Sedlčanskou kotlinu a 29. prosince už s navigátorem Františkem Tomáškem, mechanikem Michalem Mrkvou a dalšími členy týmu odlétá směr Buenos Aires. Spolu s 556 dalšími závodníky 60 národností budou na trati dlouhé přes 9 000 kilometrů bojovat o co nejlepší umístění. Extrémní nasazení, minimum spánku, střídání mrazu a horka, pouští a horských vrcholů, vypjaté situace, které vyžadují maximální koncentraci, to vše prožijí během 14 dnů, které budou opravdovým dobrodružstvím. Na jejich výkony už nedočkavě čeká téměř 5 milionů fanoušků, kteří závod sledují ve 190 zemích světa. Martin bude i letos na startu Rallye Dakar nejmladším pilotem v poli kamionů. Po loňských zkušenostech už se ale jako „nejmladší“ necítí. „Dakar pojedu počtvrté, podruhé jako pilot. Loni jsem získal obrovské množství zkušeností, další přišly během letošní závodní sezóny, kdy jsme několikrát získali pohár na evropských závodech. Být nejmladší není jednoduché, ale beru to sportovně,“ říká Martin Macík.

Před samotným startem závodu si posádky ještě musí od pořadatelů vyzvednout vozidla a projít administrativní a technické kontroly. Majitel týmu KM Racing, kterým je Martinův otec, Martin Macík starší, proto odlétá do Argentiny ještě o pár dní dříve, aby na techniku dohlédl. „S tátou jsme už sehraní a můžeme se na sebe spolehnout. Jsme stejní blázni. Kdyby táta před lety v Jablonci nevytáhl starou liazku z kopřiv, neopravil ji a nevyjel s ní na Dakar, nestál bych tu dnes ani já. Samozřejmě, občas dojde ke střetu, ale jsme schopní se nad věc povznést a fungovat dál,“ popisuje spolupráci s tátou Martin.

Liazka týmu KM Racing i letos vyjede pod číslem 525 a na trati ji budou doprovázet ještě tři vozy. „Po loňských zkušenostech jsme kamion vylepšili. Největší změny se týkají podvozku a jeho tlumení nebo např. brzd, které jsou také úplně nové. Změn je od loňska více, řešíme každý detail, který nám může pomoci zrychlit jízdu,“ vysvětluje Martin Macík. Na Dakar je tým vybaven naprosto komfortně. Proslulý „bydlík“ poskytuje členům týmu dokonalé zázemí: postele, koupelnu se sprchou a toaletou i zásobu vody. Dále s týmem jede MAN 6×6, který veze všechny potřebné náhradní díly a nářadí a Toyota Hilux, novinářský vůz, který je vždy tam, kde má být. O servis se během závodu bude starat 6 mechaniků. Tým veze také 20 náhradních kol.

A vyladěná není jen technika, ale i fyzička posádky. „Po loňském Dakaru jsem si stanovil tréninkový program, který se podařilo splnit. Spousta lidí se ptá, proč trénujeme, když pak hodiny jen sedíme v autě. Ale právě fyzická připravenost může náš výkon zásadně ovlivnit. Tělo během jízdy v kamionu čelí obrovským tlakům, způsobeným nárazy, střídají se teploty, kolísá tlak, protože projíždíme i vysoko položená místa v horách. A fyzická připravenost nám pomáhá vše hladce zvládnout. Pokud jsme ve fyzické pohodě, odrazí se to i na psychické kondici a schopnostech koncentrace, která je naprosto nutná po celou dobu jízdy. Právě fyzická kondice je jednou z předností, kterou mohou mladší závodníci konkurovat starším zkušeným jezdcům,“ vysvětluje Martin Macík. A co od letošního Dakaru Martin Macík očekává? „Že dojedeme do cíle ve zdraví a v pořadí, ze kterého budeme mít radost. Rád bych se podívat do TOP 15,“ směje se Martin Macík, který podobné otázky nemá moc rád.

Čert Macík přivezl dětem z dětských domovů dárky v závodním kamionu

Děti ve dvou středočeských dětských domovech si už užily Mikuláše – dostaly bohatou nadílku hraček a navíc měly možnost posadit se do kabiny závodního kamionu, který jezdí Rallye Dakar! Nejmladší pilot kamionu slavné Rallye Dakar Martin Macík a motocyklista Lukáš Kvapil, který si zazávodí na Dakaru v roce 2017, se totiž na jeden den proměnili v čerta a Mikuláše. Dětem přivezli hračky, které věnoval Mattel, a zařídili tak dětem krásné odpoledne v Dětském domově Racek a Dětském domově Pyšely. V obou dětských domovech, ve kterých žije dohromady asi 70 dětí, se dostalo na každého – pro ty nejmenší přinesl čert s Mikulášem barbíny a autíčka, pro školáky zase scrabble.

„Vždy jsem byl na druhé straně a čerty spíše vyhledával, ale teď poprvé jsem byl za čerta já sám a spolu s Lukášem Kvapilem, který šel za Mikuláše, jsme měli možnost obdarovat děti z dětských domovů. Byl to super zážitek. Sám mám předvánoční období moc rád. A dárky raději dávám, než dostávám. A tady jsme jich rozdali až až. Výrazy dětí, když nevěděly, jestli se mě bát nebo ne, byly nezapomenutelné. A když sám čert přijel s kamionem, který jezdí na Dakar? To už byl vrchol,“ řekl plný dojmů Martin Macík, závodník stáje KM Racing, který už 2. ledna v Argentině odstartuje první etapu nejnáročnějšího závodu na světě, proslulé Rallye Dakar.

Den plný rozzářených dětských očí začal v Dětském domově Racek, kam dorazila trojice Mikuláš, čert, anděl v závodním kamionu Liaz. Všechny děti si pak za básničku vysloužily hračky podle svého výběru. U holčiček nejvíc zabodovaly barbíny a u kluků budily největší zájem autíčka, starší děti zase nejčastěji sáhly po scrabblu. V odpoledních hodinách pak mikulášský závodní kamion dorazil do Pyšel do dětského domova, kde Martina Macíka a Lukáše Kvapila kluci zahrnuli závodnickými dotazy a vrtalo jim hlavou, jak je možné, že čert jezdí v kamionu, zatímco holčičky víc než závodní speciál, zaujaly panenky. Ti nejmenší i ti nejstarší, měly nakonec možnost nasednout do závodního kamionu a na chvíli se přenést z deštivých Čech do Jižní Ameriky a stát se neohroženým závodníkem, který brázdí pouštní duny a vyhrává Rallye Dakar.