Lukáš Kvapil dokončil Merzouga Rally a potvrdil tak start na Dakaru 2017

Lukáš Kvapil, motocyklista týmu KM Racing a člen Dukly Praha splnil svá předsevzetí, úspěšně absolvoval závod dakarské série Merzouga Rally a kvalifikoval se tak na Rallye Dakar 2017. Podmínkou pořadatele bylo, aby Lukáš absolvoval marockou rally v PRO kategorii, což se mu podařilo. Jel na jistotu a v cíli skončil na 48. místě ve své skupině, celkově dojel 69. I přes zdravotní problémy, které ho pronásledovaly po celý závod, dokázal, na rozdíl od mnoha dalších nováčků, napoprvé náročnou rallye bez problémů dokončit. Nicméně, Merzouga Rally byla jednou z nejtěžších zkoušek, jeho dosavadní závodní kariéry. Z Maroka si Lukáš přiváží neocenitelné zkušenosti.

Pořadatelé slibovali, že kvalifikovat se na Dakar 2017 nebude jen tak, a svému slibu dostáli. Jezdci si během prologu a pěti etap ověřili, kde se nacházejí hranice jejich možností. Součástí závodu byla také maratónská část, kdy závodníci spali bez asistence pod štíty pohoří Atlas. Hlavní roli hrál v marocké rally písek v mnoha podobách. Trasa vedoucí přes hory a pouště nabídla pravé africké závodění a motocyklisté si projeli fesh fesh, duny i pisty, vše v opravdu vysokých teplotách, které se pohybovaly kolem 50°C.

„Bylo to náročné, ale jsem šťastný, že jsem vše zvládl. Získal jsem neskutečné zkušenosti. Když chcete jet Dakar, tak to prostě nejde dát z voleje. Přišel jsem si v Maroku na spoustu detailů, které mi určitě pomohou později na Dakaru. Zjistil jsem, co potřebuji přidat do výbavy motorky, jak ji dále upravit. Naučil jsem se, jak před závodem i během jízdy řešit stravu a pitný režim, ověřil jsem si, jak rozložit své síly. Velkým přínosem pro jezdce byly také večerní prezentace, při kterých ředitel dakarské série, Marc Coma, předával jezdcům cenné rady a informace, které jim usnadní přípravy na další Dakar. „Současně jsem získal jistotu v práci s navigací a sžil jsem se s přístroji,“ popisuje Lukáš.

Po Merzouga Rally už je jasné, že tým KM Racing, pravidelně zastupovaný na Rallye Dakar Martinem Macíkem v poli kamionů, bude mít v příštím ročníku svého zástupce také mezi motocyklisty. Lukáš Kvapil je zkušený profesionál, byl členem motocyklové jednotky Hradní stráže, v různých funkcích se účastnil zahraničních válečných misí v Iráku nebo Afghánistánu. Nyní už je patnáct let příslušníkem vojenské policie a v armádě působí také jako instruktor speciální přípravy zahrnující i výcvik motocyklových jednotek. „Vím, že mě čeká ještě spousta práce, ale těším se na ni. Současně věřím, že využiji také přípravu a zkušenosti z mého vojenského působení,“ říká Lukáš.

V září se Lukáš Kvapil se svými kolegy do Maroka vrátí, proběhne tu další příprava týmu KM Racing na Dakar 2017. Ve zdejší poušti se budou testovat stroje i jezdci. A i letos tým zůstane věrný svému zvyku a pouštní dobrodružství s Martinem Macíkem a Lukášem Kvapilem budou moci absolvovat i fanoušci a partneři dakarského závodění, kteří si chtějí na vlastní kůži vyzkoušet, jak trénink na nejnáročnější rally na světě vypadá.

Spokojenost s evropskými body

Motokrosařka Kristýna Vítková se ze šampionátu starého kontinentu v polském Ciezynu vracela s dobrou náladou

Další zkušenosti s mezinárodním motokrosem získala Kristýna Vítková na jednorázovém závodě mistrovství Evropy v polském Ciezynu. V konkurenci víc jak padesáti soupeřek ze sedmnácti zemí dosáhla jezdkyně stáje KM Racing ve třech jízdách solidních výsledků, získala body a byla se svým vystoupením spokojená.

V Ciezynu se totiž sešla až na absolutní špičku srovnatelná konkurence, která startuje v seriálu mistrovství světa. „Závod byl vypsaný jako zkušební, ale podle prvních ohlasů by se měl v příští sezoně skládat z několika samostatných podniků,“ začala své vyprávění Kristýna Vítková.

V kvalifikaci si vedla dobře. „Byly jsme náhodně rozděleny na dvě poloviny a podařilo se mi dojet na šestém místě, v součtu obou rozjížděk jsem byla jedenáctá, což na postup do závodu bohatě stačilo,“ pochvalovala si devatenáctiletá slečna, která usedá na čtyřtaktní motocykl KTM SX-F 250.

V ostrých jízdách se však potvrdila trochu nepříjemná skutečnost. „Z předchozích vystoupení v mistrovství světa mám určité obavy ze situací po startu. Jezdila jsem proto spíš zezadu, a to mi v první rozjížďce vyneslo sedmnácté místo, druhá pak byla jako přes kopírák,“ líčila motokrosařka z Benešova.

„Před třetí jízdou pořadatelé podle mě tvrdou trať příliš pokropili, a ta pak hrozně klouzala. Přesto jsem se rozhodla, že zkusím rychle odstartovat. Jenže hned v první zatáčce jsem skončila na zemi…,“ pokračovala Kristýna. „Motorku jsem ale naštěstí rychle zvedla a začala soupeřky stahovat. Jenže v osmé minutě závodu jsem se s jednou z nich dostala do kolize, při tom se mi zlomila řadička a v kvaltu zůstala čtyřka.“

Navzdory tomuto hendikepu Kristýna Vítková dokončila závod na osmnácté příčce a stejná pozice jí patří i v součtu všech tří mistrovských jízd. „Měla jsem štěstí, že jsem na rozdíl od ostatních holek tolik nepadala. Jsem s tímto výsledkem spokojená, protože jsem konečně posbírala nějaké body,“ uzavřela závodnice KM Racingu, která se o nadcházejícím víkendu vypraví do Německa, kde ji čeká Ladies cup v Sprembergu.

min / KM Media Racing

Kristýna si sáhla na úplné dno

V závodě motokrosového mistrovství světa se jezdkyně KM Racingu nevyhnula dvěma pádům

Podruhé v kariéře stála mladá motokrosařka Kristýna Vítková na startu závodu mistrovství světa. A v konkurenci nejlepších jezdkyň planety si nevedla špatně. Důležité bylo, že začátkem května v německém v Teutschenthalu viděla v obou rozjížďkách šachovnicový praporek.

Trať však byla pro Kristýnu Vítkovou kvůli hlubokým kolejím velice náročná. „Sešlo se nás tam 47 holek a z kvalifikace pouštějí do závodu čtyřicítku, zbytek jede domu. Naštěstí jsem se díky 34. místu kvalifikovala,“ začala své vyprávění jezdkyně usedající na čtyřtakt KTM SX-F 250.

Hned v první jízdě nebylo devatenáctileté závodnici právě do smíchu, jelikož se v první zatáčce zapletla do hromadného pádu. „Než jsem se posbírala, vyjížděla jsem na trať úplně poslední. Nakonec jsem tuhle rundu dokroužila osmatřicátá a byla strašně zklamaná,“ přiznala motokrosařka z Benešova.

Druhý den začal pro Kristýnu Vítkovou desetiminutovým warm upem a pak už byla na programu druhá mistrovská rozjížďka. „Start nebyl nic moc, ale dlouho jsem jezdila kolem 30. místa. Bohužel jsem později znovu upadla a pak mi došly síly, ale v cíli jsem byla šestatřicátá,“ vykládala jezdkyně stáje KM Racing.

„Vím, že to není zrovna super výsledek, ale ta zkušenost je k nezaplacení. Byla jsem tam jediná holka z České republiky a nelituji toho. Jela bych tam znova. Závody se mi líbily, i když jsem si sáhla na úplné dno. A to jak fyzicky, tak i psychicky,“ dodala Kristýna, kterou čeká nadcházející víkend jednorázový závod mistrovství Evropy v Polsku.

min / KM Media Racing

Dvě třetí místa z Pacova

Kristýna Vítková zahájila sezonu v domácím motokrosovém mistrovství, v plánu má i řadu zahraničních startů

Nadějný vstup do sezony má za sebou motokrosařka Kristýna Vítková. Devatenáctiletá amazonka v barvách stáje KM Racing se dostala při úvodním podniku mistrovství České republiky v Pacově dvakrát na stupně vítězů, v nadcházejícím závodním období má v plánu celou řadu startů včetně mistrovství světa.

Pro Kristýnu Vítkovou se jednalo o letošní třetí vystoupení a v prvním dílu sedmidílného seriálu Buksa/Ados motokros 2016 si vedla velice dobře. „V kvalifikaci jsem skončila třetí a od toho se odvíjel další program. První rozjížďka se mi docela povedla, bojovala jsem i o druhé místo, ale jistě jsem dojela třetí. Ve druhé jízdě mi start nevyšel. Ze začátku jsem byla osmá, ale postupně jsem se na třetí příčku prokousala,“ vyprávěla mladičká motokrosařka.

„Se závody jsem spokojená, mám body, nic zlého se mi nepřihodilo a můžu pokračovat v sezoně. Výsledek je to výborný i s ohledem na to, že jsem z holek, které u nás motokros jezdí, nejmladší. Nejlepší dvojice Barbora Laňková a Jana Antošová jsou o dost starší, mají víc najeto a jsou mnohem zkušenější. Když vím, že mám někoho před sebou, tak mám o motivaci postaráno,“ prozradila.

Přes zimu došlo u Kristýny Vítkové ke dvěma změnám. „Jednak jsem se stala stálou členkou týmu KM Racing a pak jsem si pořídila nový model motorky. Zůstávám u čtyřtaktu KTM SX-F 250, výhodné je pro mě to, že má startér. Například při pádu je jednodušší, že zmáčknu tlačítko a jedu dál,“ vysvětlila.

Prioritou Kristýny Vítkové je letos domácí motokrosový šampionát, ale v plánu má mnohem větší množství akcí. „Víc bych chtěla startovat v Ladies cupu, jak se v Německu říká ženskému otevřenému motokrosovému mistráku. Už tento pátek zamířím do německého Teutschenthalu, kde mám startovat v závodě mistrovství světa. V tomto seriálu budeme zvažovat účast i v dalších velkých cenách. Koncem května bych měla jet v Polsku jednorázový závod mistrovství Evropy,“ vyprávěla závodnice z Benešova.

„O nějakých výkonnostních metách před sezonou se nechci šířit. Nejdůležitější je, abych ji zvládla bez újmy na zdraví. V domácím mistráku je můj cíl dohonit Barboru Laňkovou a Janu Antošovou, protože jsou starší rychlejší,“ dodala.

min / KM Media Racing

foto Martin Marek