Dvojité stříbro pro KM Racing z Baja Poland!

Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva z týmu KM Racing si ve své temné liazce vezou stříbro z Baja Poland FIA CCR World Cup 2016. „Polský závod byl neuvěřitelně rychlý, vyrovnaný a napínavý až do poslední chvíle. Společně se španělskou rallye asi nejlepší trénink pro nadcházející Dakar,“ popisuje své bezprostřední dojmy Martin Macík. I Lukáš Kvapil do svého prvního závodu po zranění nastoupil v dobré formě. V kategorii motocyklů také získal, i přes sobotní 10 minutovou penalizaci za zkrácení trati, druhé místo. „Ověřil jsem si, že se dokážu vrátit na závodní trať, otestoval jsem nového mechanika a samozřejmě i sám sebe,“ sebevědomě prohlašuje budoucí dakarský závodník Kvapil.     

KM Racing hodnotí polskou rallye jako perfektní přípravu. Ač vyčerpaní, zase zkušenější o cenné okamžiky z vyprošťování kamionu nebo operativní opravy navigace na motocyklu Lukáše Kvapila.

Rozhodující okamžiky celé rallye proběhly v neděli, kdy musely kamiony zdolat během druhého úseku podmáčené pole. To se pro většinu z nich stalo osudným. Kamiony postupně zapadaly a posádkám nezbylo nic jiného než čekat na vyproštění. „Musím přiznat, že zapadlý závodní kamión až po nápravy se jen tak nevidí. Zkoušeli jsme použít snad všechny vyprošťovací triky, včetně speciálních nájezdů. Nakonec nám pomohl až vyprošťovací tank, který povolali organizátoři,“ líčí nedělní zážitky mechanik Michal Mrkva, podle kterého závod nepřestal ani v bažině.

V pátek tým KM Racing v Polsku hladce absolvovat technické a administrativní přejímky. Po nich se Franta, nový závodní kamion Martina Macíka, rozehřál cvičnou jízdou, a pak už následoval večerní prolog. V něm si posádka týmu KM Racing vedla dobře a vyhrála. Zajistila si tak výhodné první startovní místo pro sobotní dopolední etapu. I ta se posádce černého kamionu vydařila a do cíle dojela na druhém místě.

Třetí etapa byla dokonce tak vyrovnaná, že dva kamiony projely trať ve stejném čase a oba skončily na první pozici. Liazka Martina Macíka byla jedním z nich. Celkově si posádka po třetí etapě držela druhé místo se ztrátou 19 sekund na prvního. V neděli ale nerozhodovalo řidičské umění nebo připravenost posádky, ale spíše nestabilní terén, kterým projel pouze první závodní kamion, a ostatní už byli bez šance.

Lukáš Kvapil v prologu dojel mezi motocykly jako třetí. A třetí pozici si dokázal udržet i po sobotním závodním dni. Neděle byla ve znamení stahování tříminutové ztráty. „Jel jsem opravdu nadoraz a i přes nepatrné zaváhání na trati, které bylo nakonec klasifikováno jako nepovolené zkrácení s desetiminutovou penalizací, jsem dojel celkově na druhém místě,“ raduje se Lukáš Kvapil.

Pokud se budete chtít s Martinem Macíkem a Lukášem Kvapilem potkat, máte v nejbližší době několik možností, od 2. do 4. září na holešovickém Výstavišti v rámci akce Prague Harley Days, v polovině září proběhne za účasti přátel a příznivců týmu velké testování v marocké poušti a 19. listopadu budete mít možnost Martina i Lukáše vidět na akci FMX Gladiator Games v pražské 02 aréně.

KM Racing Media

Baja Poland: Kvapil po zranění opět sedá na motorku, Macík bude obhajovat loňské zlato!

Tým KM Racing má před sebou další důležitý závod – Baja Poland. Pro motorkáře Lukáše Kvapila bude polská rally první zkouškou po více než měsíční rekonvalescenci způsobené nepříjemnou nehodou. Na pilota Martina Macíka, navigátora Františka Tomáška a mechanika Michala Mrkvu, posádku černé závodní liazky, čeká v polském Štětíně obhajoba loňského vítězství a další testy jejich nové liazky.

Lukáš Kvapil se, ne vlastní vinou, dostal v červnu do dopravní nehody, která pro něj skončila zlomenou klíční kostí a pobytem v nemocnici. Tato nešťastná událost přerušila jeho intenzivní přípravu na Rallye Dakar 2017, ale zároveň mu poskytla prostor, aby se stihl oženit. Hned, jak mu to jeho zdravotní stav dovolil, začal znovu tvrdě trénovat. V Dukle Praha zlepšoval svou fyzickou kondici, každý den odjel tréninkové kilometry na motorce a další výcvik absolvoval i v rámci svého zaměstnání mentora speciální přípravy u Vojenské policie. Baja Poland tak pro něj bude prvním závodem po smolném zranění. V loňském ročníku Baja Poland Lukáš v kategorii motocyklů skončil na šestém místě. „Po úrazu už se cítím dobře, rekonvalescence byla poměrně rychlá a jsem rád, že mi lékaři start na Baja Poland povolili. Už se těším, musím před Dakarem nabrat další závodní zkušenosti,“ říká Lukáš Kvapil.

kmbajaPL82015-24

Do Polska se těší také posádka Martina Macíka, která loni závod v kategorii kamionů vyhrála. „Baja Poland vede v náročném písečném terénu vojenského prostoru, takže máme další příležitost vyzkoušet, co náš nový kamion dokáže. Předpokládám, že po rally se zase zavřeme v dílně a budeme na něm dál pracovat. Pak přijdou testy v marocké poušti a poslední úpravy budou dokončeny těsně před odjezdem na Dakar,“ říká Michal Mrkva, mechanik týmu. „Do ideální kondice se před další Rallye Dakar neladí jen auto, ale i my v posádce. Hodně teď běháme, máme pravidelné tréninky zaměřené na vytrvalost a sílu. Ale opravdová legrace teprve začne. Tři měsíce před Dakarem zahájíme dvoufázový trénink, pojedeme do hor a budeme zlepšovat naše výkony v nadmořských výškách,“ říká Martin Macík. A navigátor František Tomášek doplňuje: „Nezasvěcenému pozorovateli se může zdát, že se jen vezeme, ale zvládnout několik dní v autě, kde zažíváte vedro, vysoké nadmořské výšky a nepřestávající otřesy vyžaduje opravdu dobrou kondici. Pokud jste dobře připraven fyzicky, neunavíte se a dokážete se lépe soustředit na navigaci nebo řízení. Fyzička zkrátka podstatně ovlivňuje náš výkon.“

kmbajaPL82015-23

V pátek 26. srpna bude tým absolvovat na Baja Poland technické a administrativní přejímky, které musí stihnout do 9 hodin. Na Martina Macíka pak čeká shakedown, zahřívací rozjížďka. Odpoledne jezdci zvládnou ještě briefingy k závodům a už večer je na programu prolog dlouhý 7,08 km, který určí pořadí pro sobotní start.
A jaké jsou další plány? Po Baja Poland se KM Racing potká se svými fanoušky 2. až 4. září na holešovickém Výstavišti v rámci akce Prague Harley Days, v polovině září proběhne za účasti přátel a příznivců týmu velké testování v marocké poušti a 19. listopadu můžete Martina Macíka a Lukáše Kvapila vidět na akci FMX Gladiator Games v pražské 02 aréně.

KM Racing Media

PS: Fotogalerii z minulého ročníku najdete na tomto odkazu: Fotogalerie Baja Poland 2015

Martin Macík na HunGarian Baja bronzový!

Posádka týmu KM Racing ve složení Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva na HunGarian Baja vybojovala 3. místo. Testování nového závodního kamionu pro Dakar 2017 je v plném proudu, výsledky jsou výborné, nový vůz má oproti předchozímu modelu podstatně lepší jízdní vlastnosti. 

Po čtvrtečních přejímkách, které tým KM Racing absolvoval zcela hladce, obdržela posádka startovní číslo 73. Na trať pátečního prologu proto vystartoval Macíkův temný vůz, řečený Franta, jako třetí kamion. „Skoro polovinu prologu, který se jel v šeru, jsme strávili jízdou za místním závodníkem, který se pro prach a tmu nedal předjet a zdržoval nás minimálně čtyři km z celkových jedenácti. I přesto se nám povedlo vydobýt si do první sobotní rychlostní zkoušky druhé startovní místo,“ popisuje Martin Macík.

První část sobotní dopolední jízdy si posádka týmu KM Racing v novém kamionu výborně užívala. Blátem a vodou projížděla trať pro další vozy. Ve druhé polovině ale Martin Macík ve skoku přidal více, než bylo optimální a vychýlil tak Frantovi osu kol. Zbylých 35 km do cíle pak byl Martinův kamion nucen pokračovat v režimu, který nedovoloval plný výkon. Přesto černá liazka dojela do cíle jako třetí a ztráta nebyla velká, 3,5 minut na druhého a 7 minut na prvního. Druhou odpolední etapu pak vůz týmu KM Racing vyhrál. Sobota tak přinesla celkové třetí místo.

„Musím říci, že se závody stále neuvěřitelně zrychlují. A zrovna tady v Maďarsku už jsem se učil úplně jinou závodní techniku. Určitě ji využiji i na Dakaru, protože díky rychlosti pak častěji odcházejí brzdy a bez nich to prostě nejde. Zkrátka, auto a styl jízdy je úplná alchymie,“ popisuje Martin.

A celkové třetí místo se posádce podařilo uhájit i během dvou nedělních rychlostních zkoušek. Dopolední trať projela tmavá liazka s druhým nejlepším časem a odpolední úsek se české posádce podařilo zvládnout na třetím nejlepším místě. V celkovém hodnocení to znamenalo pódiové umístění a Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva si z HunGarien Baja vezou bronz. „Závody, jako Baja HunGaria mi hodně pomáhají, vždycky si přivezeme nové zkušenosti. A na nich je úspěšné zdolání Rallye Dakar hodně postaveno,“ říká Martin Macík.

Připravenost posádky i nového vozu prověří na konci srpna ještě Baja Poland a v září na tým čekají také náročné testy v marocké poušti, na které Martin Macík, Michal Mrkva a František Tomášek zvou i své fanoušky a přátele.

KM Racing Media

Martin Macík míří na HunGarian Baja obhájit loňské stříbro!

Posádka týmu KM Racing ve složení Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva míří do Maďarska. V novém kamionu bude obhajovat druhé místo, které se jí podařilo vybojovat v loňském ročníku. Motocyklista týmu Lukáš Kvapil, který v kategorii motocyklů na HunGarian Baja loni zvítězil, musí kvůli zranění letošní závod bohužel vypustit.      

Ještě těsně před odjezdem probíhaly v Sedlčanské kotlině poslední testy a mechanici týmu následně dokončovali finální úpravy nového kamionu, řečeného Franta. Pro maďarský závod by tak měla být Macíkova liazka v ideální kondici. „Maďarsko bude pro nový kamion dalším testem, ale z posledních tréninků mám velkou radost. Už jsme se sehráli. Tak dobře, jako ve Frantovi, jsem se ještě v žádném závoďáku necítil. Jízda je teď neuvěřitelně komfortní a kamion se mi mnohem lépe ovládá, proto si mohu dovolit delší skoky, rychlejší průjezdy zatáček, nemusím řešit větší díry a nerovnosti na trati. Máme před sebou ještě hodně práce, ale z dosavadního testování nového vozu jsme všichni nadšení,“ říká Martin Macík.

Ze Sedlčan odjíždí tým KM Racing směr Maďarsko ve čtvrtek brzy ráno a hned večer na posádku čekají přejímky. „V Maďarsku jsou organizátoři vždy trochu nepříjemní, na autech pečlivě zkoumají všechny detaily a leccos se jim nelíbí. Ale nebojím se, že bychom si neporadili,“ říká Michal Mrkva, mechanik posádky. Na páteční dopoledne má tým naplánovány testy techniky také přímo v místě závodu. Večer už přijde na řadu ostrý 11 km dlouhý prolog, který rozhodne pořadí pro sobotní první etapu. Na oba víkendové dny jsou v plánu vždy dvě rychlostní zkoušky po 70 km. „To není moc, představovali bychom si delší úseky, kde si můžete pořádně zazávodit, ale délka i rozložení trati je v rukách jednotlivých pořadatelů, které vždy respektujeme,“ říká k trati navigátor týmu František Tomášek.

Posádka už po předchozích zkušenostech předpovídá, co může na trati HunGaria Baja očekávat. „Bude to hodně rychlé a uskákané. Jeden defekt znamená ztrátu vítězství, takže očekáváme závod, který se pojede na krev,“ doplňuje František Tomášek. A jak vidí šance své posádky v maďarské rally pilot Martin Macík? „Myslím, že auto je připraveno na vítězství, takže záleží, co předvedu já,“ uzavírá.

KM Racing Media

Stupně vítězů v Kaplici

Kristýna Vítková překvapila kvalifikačním vítězstvím, v první jízdě dojela na třetím místě

Vystoupení na těžké trati v Kaplici má za sebou mladičká Kristýna Vítková a se svým výkonem může být jezdkyně stáje KM Racing spokojená. V motokrosovém areálu Blanská kotlina se jí nejprve podařilo v kvalifikaci porazit všechny soupeřky a v první rozjížďce pak vystoupila na pódium.

Čtvrtým závodem se sedmidílný elitní seriál Buksa/Ados motokros MMČR 2016 přehoupl do druhé poloviny. Trať mistráku v jihočeské Kaplici je známá tím, že je velice náročná a pokaždé se dost rozbije.

„Na Kaplici jsem pečlivě trénovala. Jednak na motorce, ale hodně času jsem věnovala i jízdě na kole, běhání a přípravě ve fitku,“ prozradila Kristýna Vítková. „ Trať se mi líbila, trénink jsem si užila a kvalifikaci jsem poprvé v historii na republice vyhrála. To bylo pro mě samotnou překvapení,“ přiznala.

Starty se jí ale zcela nevydařily. V první jízdě lépe vyrazily Jana Antošová a Barbora Laňková, ale Kristýna dojela za nimi na třetím místě. „Dlouho jsem jezdila čtvrtá za Marikou Mlýnkovou, ale nakonec se mi jí podařilo předjet,“ pochvalovala si devatenáctiletá dívka.

Ve druhé jízdě se jí už tolik nedařilo. „Měla jsem špatný start a hned při prvním sjezdu jsem přepadla přes řídítka. Než jsem se posbírala, zvedla motorku a srovnala packy a řídítka, ocitla jsem mezi posledními,“ vyprávěla motokrosařka z Benešova.

„Pak jsem se dotáhla na šesté místo a celkově z toho byla pátá příčka. Před sebou máme ještě tři závody mistrovství republiky, a tak uvidíme, jak to půjde dál,“ dodala jezdkyně sedlající čtyřtaktní motocykl KTM SX-F 250.

Průběžné pořadí mistrovství ČR žen v motokrosu (po čtyřech závodech): 1. Barbora Laňková (Action Racing) 184 b., 2. Jana Antošová (Buksa/Ados KTM) 182, 3. Tereza Hromková (HT Group Racing) 150, 4. Marika Mlýnková (SMS Chomutov) 143, 5. Kristýna Vítková (KM Racing) 141.

Šampionát pokračuje 4. září závodem ve Vranově u Brna.

min / KM Media Racing

Foto: Martin Marek