Jakub Knoll se poprvé svezl v poušti

Jezdec týmu KM Racing si na tuniském soustředěním osahával Buggy Optimus a vstřebával poznatky z jízdy v dunách

První vážnější seznámení s Buggy Optimus zažila posádka KM Racingu Jakub Knoll – Jakub First při nedávném soustředění v Tunisku. Byl to první krok nové posádky na dlouhé cestě, na jejímž konci by po zvládnutí řady nováčkovských úskalí a postupných kroků měla jednou přijít účast na Rallye Dakar. A při testech v poušti bylo cítit, že do ježdění a poznávání neznámého mají mladíci chuť.

Jakub Knoll se do programu KM Racingu zapojil už loni, kdy se objevil při Baja Hungary na místě spolujezdce v kamionu Liaz řízeném Vlastimilem Vildmanem. Letos pak jako člen posádky týmového press caru zažil i atmosféru Rallye Dakar.

Vzhledem k jeho jezdecké praxi z okruhové kariéry bylo pro něj přirozené usednout za volant buginy. „Když se naskytla tahle možnost, přišlo mi to jako rozumné řešení,“ vyprávěl Jakub Knoll, který si před tuniským kempem vyzkoušel Buggy Optimus jen při krátké projížďce na autokrosové trati v sedlčanské Kotlině.

„V pouštních podmínkách to bylo úplně něco jiného. Vyzkoušel jsem si různé povrchy, jízda v pistách se mi líbila a docela jsem si to užíval. V dunách to pro mě bylo složitější. Na tom budu muset zapracovat, protože tam nemůžu využít svých zkušeností z okruhů. Je to úplně jiná disciplína, kterou potřebuju vzhledem ke svému dakarskému cíli při dalších příležitostech zvládnout a časem vypilovat,“ popsal své pocity třiadvacetiletý pilot.

Zatím jezdili jen na oči

Spolupráce s mechanikem Jakubem Firstem fungovala, i když v okolí oázy Ksar Ghillane nebylo potřeba navigovat. „Nepoužívali jsme ani roadbook, jezdili jsme jen na oči. Když jsme si dali tréninkovou etapu, tak jsme kopírovali stopu kamionu, který jel před námi. Navigování jsme si ještě nevyzkoušeli, k tomu dojde až při první soutěži, ale jinak naše komunikace neměla chybu,“ pokračoval Knoll.

Na svůj mladý věk má za sebou už pěknou řádku startů v okruhových disciplínách. Osm let jezdil autokros, letos startuje osmým rokem v různých okruhových šampionátech a při tom vystřídal spoustu různých aut. Rodák z Berouna usedal čtyři roky do formule Renault, z čehož dvě sezony strávil v prestižním seriálu Eurocup Formula Renault 2.0. Poslední roky jezdí většinou se sportovními vozy Grand Turismo.

„Rozdíl v jízdě mezi okruhovými auty a Buggy Optimus vidím v tom, že nevím, kam jedu. Dopředu nevidím trať a netuším, co mě může překvapit. Proto nemůžu jet úplně na naplno, na což jsem z okruhů zvyklý. No a ty duny? To je úplně jiný příběh. Není to o rychlosti, ale o zcela jiných dovednostech, které potřebuji vstřebat. Kvůli tomu jsem hodně naslouchal radám zkušených členům KM Racingu,“ dodal.

Knollovo počínání a účast na testech pozitivně zhodnotil šéf stáje Martin Macík starší. „Co se týká řidičských kvalit, tak mě Jakub Knoll nesmírně překvapuje. Hlavně se mi líbí, jak je rychlý, což může uplatnit při soutěžích Baja. Samozřejmě má i spoustu nedostatků v technice, které je potřeba odstranit, ale je mu teprve třiadvacet a bude trvat minimálně tři roky, než nabere potřebné zkušenosti a bude možné ho pustit na nějakou delší soutěž,“ poznamenal k novému pilotu týmové buginy.

KM Racing Media / min