Když se v nouzi pije voda z potoka

Lukáš Kvapil a Pavel Kubíček zápolili s podmínkami nejextrémnějšího motocyklového závodu

Vypravit se Erzberg Rodeo vyžaduje velkou odvahu. Jedná se totiž o nejextrémnější motocyklový závod enduro na světě. Někdo ho pro náročnost označuje jako „peklo na dvou kolech“ a právě do takových podmínek se vypravil motocyklista KM Racingu Lukáš Kvapil a kromě něj i trochu z hecu dakarský veterán Pavel Kubíček.

Poblíž Eisenerzu v rakouských Alpách se na startu schází špička klasického a extrémního endura nebo šlapaček, letos odstartovalo přes 1800 jezdců. „Pro mě je Erzberg srdeční záležitost. I když preferuju dálkové soutěže, které s tímto extrémem nemají skoro nic společného, tak tento závod miluju. Je to opravdový adrenalin a není nic těžšího,“ vyprávěl Lukáš Kvapil, který do Rakouska vyrazil hned po soustředění v Tunisku, kde testoval na dakarském speciálu.

Závod začíná pátečním prologem, což je jízda do vrchu na 11 kilometrů nekonečných zatáček s cílem na vrcholu Erzbergu. „Jede se v drážkách, po šutrech, v písku. Přede mnou startovalo 1200 jezdců, takže si lze představit, jak musela trať vypadat. V cíli nás bylo v jedné vteřině třeba třicet, na prvního jsem ztrácel minutu a něco a nejlíp jsem se dostal na 224. místo,“ pochvaloval si závodník, který je vojákem z povolání a je zařazený mezi sportovce Dukly Praha.

Opakovaný prolog Lukáš jet nemusel, protože se do hlavního závodu kvalifikoval, ale přes to do něj v sobotu nastoupil, aby si jízdu vychutnal a užil. V neděli pak nejlepší vyjedou k jízdě, která nejvíc připomíná ničení motorek. Při zdolávání neskutečných stoupání pracují jezdcům naplno nervy a pod jejich sedly se v tropickém vedru vaří motory.

„Míjel jsem fyzicky úplně vyřízené motorkáře. Sám jsem byl na konci sil a moc nevěděl, která bije. Dokonce jsem pil z potoka, protože mi v parnu došla voda. Podařilo se mi dostat k šesté sekci a krátce poté mě komisaři zastavili, protože jsem už překročil limit. Lepší jsem být asi nemohl, zdržel jsem se třeba tím, že jsem stál v chumlu dvou set motorek před dvěma drážkami. Byl to boj o každé místečko,“ vykládal Kvapil.

Ve výsledcích má uvedeno, že zdolal pátou sekci. Z Erzbergu přijel zbitý, ale po krátkém odpočinku se už připravuje na další motocyklové soutěže. Vyvrcholením jeho úsilí by měl být start na Rallye Dakar 2016, případně o rok později.

S utrženou řadičkou až na vrchol

Nápad Pavla Kubíčka zvládnout Erzberg s motocyklem Harley Davidson XR 1200 se zrodil loni na jaře. „Viděl jsem závod zblízka, když jsem dělal Lukášovi doprovod. Víc jezdit jsem začal asi měsíc před startem. Fór byl v tom, že tam harley ještě nikdo nejel. Zároveň jsem si chtěl ještě jednou zajet závod,“ říkal jednapadesátiletý motocyklista.

Problém nastal den před závodem, když se ráno probudil s horečkou a bolavým krkem, přesto v pátek do prologu nastoupil. „Po prvním vinglu jsem pochopil, že to není polňačka, ani kamenitá pista, ale skála. Ve druhém jsem o šutr utrhl řadičku a nastal problém, jak v trialu řadit. Před výjezdem mi to zdechlo. Musel jsem nastartovat přes neutrál, pak vyjet do protikopce, tam to rozhulit, a tak jsem výjezd zvládnul,“ popisoval trable.

Jedenáctikilometrový sprint s dalšími peripetiemi nakonec dokončil a správně se rozhodl, že to stačilo. „Ve dvouválcích jsem skončil patnáctý, celkově někde kolem 1300. Smál jsem se, protože jsem měl vrchovatě splněno. Já i motorka jsme byli dobití, ale jinak bylo všechno v pořádku, měl jsem dobrý pocit. Tím pro mě celá ta legrace skončila. Jinak jsem s harleyem všude vzbuzoval halo, protože takový stroj tam nikdo neviděl,“ dodal.

KM Racing Media / min