Martin Macík Jr. a Lukáš Kvapil balí na Rallye Dakar 2017

Další ročník Rallye Dakar poprvé v historii závodu odstartuje z Paraguaye. V kabině nového závodního kamionu Liaz s číslem 518 zasedne osvědčená sestava, pilot Martin Macík Jr., navigátor František Tomášek a mechanik Michal Mrkva. Posádka žluto černé liazky odjede do Jižní Ameriky pod křídly nového týmu BIG SHOCK RACING. Poprvé se přidá také Lukáš Kvapil, který závod zdolá na motocyklu. Finální přípravy jsou v plném proudu, probíhá závěrečná fáze náročného tréninku zaměřeného na výkon ve vysokých nadmořských výškách. Technika je připravena na listopadovou plavbu do Buenos Aires.       

Pátý Dakar, potřetí jako pilot

„Před třemi lety jsme si s tátou řekli, že pojedeme na Dakar společně. Já jako pilot a on jako boss týmu. Já jsem tehdy už měl za sebou dva ročníky jako navigátor. Stanovili jsme si 3 letý plán, bez kterého není možné propracovat se mezi nejlepší. Dnes jsme na začátku třetího Dakaru a jsme připraveni nejlépe, jak jsme kdy byli, i naše ambice jsou teď nejvyšší. Vím, že letos bude ve startovním poli minimálně 20 vlčáků, kteří půjdou po vítězství a všichni mají odjeto víc než já, přesto mě to neodrazuje. Mám naježděno, natrénováno a hlavně mám super truck, který funguje jako nikdy předtím,“ říká Martin Macík. Sestava posádky se v loňském roce dobře osvědčila, takže i letos budou Martina Macíka doprovázet navigátor František Tomášek a mechanik Michal Mrkva. „Dakar je částečně také o štěstí a nečekaných událostech, které vás na trati potkají. Uděláme maximum pro to, abychom se pohybovali v TOP 10 a v některé z etap si poskočili i trochu výš,“ dodává František Tomášek.

Lukáš Kvapil na motorce

Do startovního pole motocyklů letos přibyde další Čech. Lukáš Kvapil, člen Dukly Praha, si účast na Dakaru vybojoval úspěšným absolvováním Merzouga Rally, vítězství získal na Hungarian Baja 2015, třetí místo na Baja Drawsko 2016, má za sebou také extrémní endurový závod Erzberg rodeo. Lukáš je bojovník a na Dakar se systematicky připravuje už několik let. Současně už dlouhá léta slouží v armádě a účastnil se zahraničních válečných misí v Iráku nebo Afganistánu. Současně v armádě působí jako mentor instruktorů speciální přípravy a výcviku motocyklových jednotek. „Dakar je pro mě obrovská výzva a současně splněný sen. Vím, že mě čekají podmínky, které není snadné napoprvé zvládnout, ale udělám maximum pro to, abych dojel do cíle. Věřím, že to dám také díky armádnímu výcviku, který mi pomáhá podat co nejlepší výkon i v extrémních situacích,“ říká Lukáš Kvapil.

Nové stroje

Nový závodní kamion Martina Macíka dostal přezdívku Franta. Mechanici týmu pod vedením Michala Mrkvy a týmového šéfa Martina Macíka st. na něm pracovali do poslední chvíle a výsledek stojí za to. Franta má oproti předchozímu modelu podstatně upravený tvar. Důvodem ke změně byla potřeba účelnějšího rozložením váhy celého vozu, která by měla přinést nové možnosti ve zrychlení jízdy, hlavně v techničtějších pasážích. V kamionu budou zároveň otestovány nové tlumiče, na které se v náročném terénu dakarských závodů kladou vysoké nároky. „Nové auto jsme během sezóny dobře otestovali a rozdíl oproti předchozímu modelu je opravdu citelný. Myslím, že úpravy přinesou zrychlení a zároveň pro nás bude jízda daleko příjemnější, což pomáhá k lepšímu výkonu,“ říká Michal Mrkva, mechanik týmu. A nezbývá než dodat, že v kabině nového auta nechybí ani audio systém.

Kudy vede Dakar 2017

Pro posádku týmu BIG SHOCK RACING bude důležité propracovat se v prvních etapách startovním polem co nejvíc kupředu, protože po čtvrté etapě a následném přesunu do hor bude předjíždění daleko obtížnější. Zdá se, že trať i průběh závodu se bude opět lišit od předešlého ročníku. „Myslím, že se rozhodne během týdne v Bolívii,“ prorokuje Martin Macík a vzpomíná, jak daly všem zabrat obrovské nadmořské výšky. „Hodně záleží, jak se organismus dokáže přizpůsobit.  Já osobně se na jízdu ve výškách úplně netěším, protože dokáže dost zatopit a vážně to bolí, jak nás tak auto,“ říká navigátor František Tomášek. Druhá půlka trasy už by neměla být pro členy týmu překvapením, vrátí se do míst, která už v minulosti několikrát projeli, takže vědí, co mohou očekávat.

BIG SHOCK RACING

Tým KM Racing se proměnil v BIG SHOCK RACING a povede ho i nadále Martin Macík starší.  „Jak jsme slíbili, Franta se nám vybarvil do týmové žluté, kterou jen tak neopustíme, protože odedneška jsme BIG SHOCK RACING. Jedná se o českou úspěšnou a cool značku, se kterou jsme spojeni už několik let, a spolupráce se vzájemně vyplácí. V příštím roce společně přineseme i další novinky, ale ty si necháme jako překvapení po Dakaru,“ vysvětluje Martin Macík.

 

RALLYE DAKAR 2017 – Harmonogram

24. a 25. listopad – Le Havre – závodní stroje se po základních přejímkách ve francouzském přístavu nalodí k 21 denní cestě do Buenos Aires.

27., 28., 29. prosince – Buenos Aires – Vyzvednutí techniky a následný přesun 1250 km do Asunciónu, hlavního města Paraquae, kde budou přejímky a start Rallye Dakar 2017.

30., 31. prosince – administrativní a technické přejímky v Asunción – Paraguae

1. ledna – podium

RALLYE DAKAR 2017 – Etapy

2. 1. Asunción (Par)-Resistencia (Arg)
3. 1. Resistencia-San Miguel de Tucuman (Arg)
4. 1. San Miguel de Tucumán-San Salvador de Jujuy (Arg)
5. 1. San Salvador de Jujuy-Tupiza (Bol)
6. 1. Tupiza-Oruro (Bol)
7. 1. Oruro-La Paz (Bol)
8. 1. Rest day at La Paz
9. 1. La Paz-Uyuni (Bol)
10. 1. Uyuni-Salta (Arg)
11. 1. Salta-Chilecito (Arg)
12. 1. Chilecito-San Juan (Arg)
13. 1. San Juan-Río Cuarto (Arg)
14. 1. Río Cuarto-Buenos Aires (Arg)

Aktuality, zajímavosti, videa z aktuálního Dakaru můžete sledovat na:

www.bigshockracing.cz

http://www.facebook.com/martinmacikjrdakar

http://www.facebook.com/bigshockracing