1
2
3
4
5
1

Motor: LIAZ M 1.2C
Objem: 11 946 ccm
Výkon: 345 kW (470 k)

2

Převodovka: Praga 10 st. manuální

3

Nádrž: 1 800 l
Prům. spotřeba: 35 l / 100 km

4

Max. rychlost: 130 km/h

5

Hmotnost: 9 000 kg

LIAZ Bydlík

Potřeba poskytnout posádkám při maratónských soutěžích maximální zázemí vedla k postavení nového asistenčního kamionu, který by jednak nabídl solidní průchodivost terénem, a přitom dokázal poskytnout pohodlí závodníkům v bivaku.

Zatímco v „afrických“ časech Dakaru se podobnou vymožeností mohl pochlubit prakticky jen ruský Kamaz, a to pouze v posledních afrických letech (přední týmy kategorie automobilů a motocyklů rychle obsadily všechny dostupné ubytovací kapacity, byly-li k dispozici vůbec nějaké), na jihoamerickém kontinentu se zázemí obytného vozidla stává standardem všech týmů z popředí výsledkové listiny.

KM Racing věnoval stavbě bydlíku náležitou pozornost prakticky celý poslední rok. K dispozici byl vysloužilý závodní stroj po Martinu Macíkovi, jenž šéf týmu ještě odřídil při Dakaru 2011 v asistenční roli, ale pro doprovodnou úlohu bylo nutné jej přestavět. Dal tedy základ bydlíku. Závodní podvozek byl rozebrán a významně prodloužen, rozvor dnes činí 4,75 metru, ale delší je i zadní převis. Nápravy Rába a jejich zavěšení byly zachovány, přičemž k utlumení každého kola stačí pouze jeden tlumič. Celá kompozice příslušenství zcela změnila filosofii zástavby do podvozku. Racionálně jsou na podvozku navěšeny mohutné palivové nádrže s kapacitou až 1800 litrů, nejen pro bydlík samotný, ale i pro dočerpání zbylých vozidel týmu, k nim patří i další palivová nádrž pro elektrocentrálu. Prostor v rámu a v nástavbě dostaly mohutné nádrže na vodu – užitkovou i odpadní.

O pohon se stará osvědčený závodní šestiválec Liaz/Tedom M1.2, jehož maximální výkon byl snížen na 470 koní – i nadále pracuje ve spojení s bezsynchronní převodovkou Praga. Zatímco původní závodní vůz předal svou závodní kabinu v roce 2011 pro speciál, s nímž dnes závodí Vlasta Vildman, dočkal se bydlík kabiny nové, ovšem vyšší dálkové typu Maxi se dvěma sklopnými lůžky, na nichž mohou mechanici spát.

Srdcem vozu je ovšem nástavba – tu vyrobili u firmy Autotech Vinoř. Prostor skříně je rozdělen na dvě části. Ta menší, přední, nabízí dvě lůžka ke spaní, ale také kompletní úložný prostor pro tašky s osobními věcmi všech členů KM Racingu. Větší zadní místnost poskytuje prostor pro spaní dalším šesti členům závodních posádek, každý má k dispozici výklopné okénko, lampičku, poličku na nejnutnější osobní věci i záclonku, kdyby snad nechtěl být rušen světlem. V zadní části nástavby se nachází sociální zařízení se sprchou a klozetem. Na střeše jsou pak čtyři výklopné stany pro spaní mechaniků. Po použití je možné stan jednoduše přiklopit ke střeše nástavby a slézt po žebříku dolů. Poprvé tak tým nemusí vézt a ukládat v doprovodných vozidlech žádné stany ani matrace.