Poušť končí, Vildman v klidu uhájil 13. místo celkově

Dvanáctá etapa Dakaru, poslední v Atacamě a zároveň předposlední celkem, sice přinesla drama v boji o celkové prvenství, pro Vlastu Vildmana však znamenala další poctivý zářez na dakarské pažbě. V pohodě a bez problémů dokončil 350kilometrový speciál na 19. místě a v celkové klasifikaci zůstal třináctý, o jednu příčku výše, než bylo jeho nejlepší konečné umístění z Dakaru 2011.

Kruh Atacamy se uzavřel v dunách nad Copiapó, pomyslnou Mekkou Dakaru v Jižní Americe. Ráno na startu v El Salvadoru sice byla typická atacamská mlha, ale odstartovalo se včas. „První polovina speciálky byla kamenitá a místy opravdu hodně rozdrbaná. Šlo o to, neztrácet zbytečnými defekty, a to se naštěstí povedlo,“ říká o průběhu zkoušky navigátor Martin Macík mladší. V závěru speciálky se závodníci rozloučili s dunami, a to hned 150 kilometry, které však mnoho zapadnutých nepřinesly. „Bylo to v pohodě, nezapadali jsme, snad jen dvakrát jsme si museli couvnout. Šlo o to, najít správnou cestu správným směrem, kterým se duny daly překonat. Na konci etapy je auto naprosto v pořádku, jen nás nyní čeká 350 kilometrů přesunu po silnici do La Sereny a asi to moc ubíhat nebude,“ dodává.

Dvanáctá etapa však nepřinesla rozuzlení v boji o celkové zlato. Zatímco v kategorii motocyklů jsou karty jasně rozdány pro Comu, mezi automobily se Petehansel vzepřel týmový příkazům a zaútočil, odsunul Romu o 26 sekund na druhé místo. Byl by to nejtěsnější rozdíl pro vítěze v cíli Dakaru v historii. Mezi kamiony stáhl Gerard de Rooy Karginova o 31 sekund a jeho naděje stále žije.

O to všechno se bude bojovat v poslední speciálce Dakaru 2014. nebude to žádná závěrečná procházka, ale pořádně ostrý šotolinový test. Nebezpečí bude číhat nejen v podobě strží okolo cest, ale i celkovým členitým terénem a kaktusy, jejichž trny jsou hrozbou pro pneumatiky. ještě stále se může stát cokoliv, vedoucí trucker Karginov o tom ví své, vždyť loni právě v poslední speciálce přišel o celkové druhé místo po defektu, který dojížděl do cíle na prázdném kole. Úloha Vlasty Vildmana bude odlišná – náskok dvanáctého v pořadí Teruhita Sugavary poměrně dostatečný, ale i odstup pronásledovatelů je citelný – zkrátka nutná je etapa bez problémů, aby se hořovický pilot KM Racingu mohl v neděli i napotřetí úspěšně postavit na dakarskou cílovou rampu.

KM Racing Media / Jiří Vintr